Sportske zanimljivosti: Da li znate koji bolid je najsnažniji u istoriji Formule 1? - Men`s Health

Sportske zanimljivosti: Da li znate koji bolid je najsnažniji u istoriji Formule 1?

Turbo punjene motore u F1 prvi je počeo koristiti Reno. Primer francuske ekipe sledili su i ostali proizvođači – Alfa Romeo, BMV, Ford-Kosvort, Ferari, Honda i Porše, a snaga motora je kroz godine sve više rasla, sve do nivoa pravog ludila.

Najmoćniji motor u istoriji F1 bio je BMW M12/13, turbo punjeni 1,5 litarski četverocilindrični motor opremljen KKK turbopunjačem i Bošovim digitalnim elektro sistemom upravljanja. Umesto da prave nove blokove za svoju novu pogonsku jedinicu, BMV je koristio isključivo korišćene blokove sa minimalno 100 000 kilometara.

Tektonske promene: Formula 1 bez grid devojaka

Inženjeri BMW-a su smatrali da na taj način izbegavaju eventualno pucanje blokova motora. Još zanimljivi je bio proces jačanja tih blokova. Osim što su ih izlagali hladnoći i kiši, glasine govore o tome da su inženjeri čak mokrili po njima. Iako zvuči bizarno, urin ima učinak nitriranja jer sadrži spojeve koji stvaraju tvrde kristale na površini metala, a to su otkrili kovači još u srednjem veku. Naime, mačevi izloženi urinu su bili značajno tvrđi od ostalih, a na ovom primeru vidimo da je ta praksa nastavljena i u današnje vreme.

BMW M12/M13 debitovao je u F1 1982. godine sa Brabhamom. Tada je motor u kvalifikacijama proizvodio oko 850 KS, ali je u trci ograničen na 640 KS kako bi se uštedelo na gorivu. Godina 1983. je bila izrazito uspešna za Brabham i BMV, a Nelson Pike postaje prvi svetski prvak sa turbo pogonskom jedinicom. Sledeće dve godine ATS i Arovs takođe koriste BMV motore, ali ni jedna od tri ekipe nije uspela nadmašiti Meklaren, koji je bio vođen snažnim Poršeovim motorom. Tri godine kasnije  BMV počinje da isporučuje motore i Benetonu, dok je saradnja s ATS-om okončana. Beneton B186, sa Bergerom i Fabijem za upravljačem, postaje najuspešniji bolid upravljan BMV-ovim motorom s obzirom na to da je Arovs i dalje bio nekompetitivan, a Brabhamov radikalni BT55 nije ispunio prvobitna očekivanja.

Pročitajte i  Vladavina najseksi horoskopskog znaka: 7 fatalnih ženskih Škorpija

Otkrijte i Inženjeri Formule 1 napravili nosiljku za bebe

Snaga BMV-ovog motora se gotovo udvostručila. Tokom trke M12/M13 je ograničen na 850 KS, ali je u kvalifikacijama u potpunosti maksimizovan. Tačna snaga motora nije poznata jer su merenja bila ograničena na 1280 KS, ali se pretpostavlja da je motor proizvodio oko 1400 KS. Te sezone nije bilo nikakvih ograničenja snage ili broja korišćenih motora. Jedino ograničenje se odnosilo na maksimalnu količinu goriva od 195 litara. Međutim, to pravilo se odnosilo samo na trku. Tokom kvalifikacija korišćeno je svih 1400 KS BMV-ovog motora, u kombinaciji sa posebnim menjačem i gumama. Tada je vozač imao svega jedan krug za postavljanje brzog vremena pre nego što mu motor postane razvaljena gomila metala, menjač raspadne ili gume eksplodiraju. Turbo motori tih dana imali su vrlo loše karakteristike isporuke snage, pogotovo BMV.

Heroji današnjice: Aleks Zanardi

U izjavi za Atlas F1 Gerhard Berger je opisao tadašnje kvalifikacije:

“Bolid je bio bomba na stazama poput Spa ili Monce. Snaga je bila neverovatna, čak i uz strašno kašnjenje turba. Davali ste gas na ulasku u zavoj samo kako bi dobili snagu na izlasku iz zavoja.”

Godine 1987. dolazi do kraja razdoblja neograničene snage turbo motora. Prirodno aspirirani motori se vraćaju u F1, dok su turbo motori u potpunosti zabranjeni 1988. Bolidi su postali prebrzi, pa je to bio glavni argument za zabranu. S obzirom na najave, vrlo je verovatno da će Beneton B186 ostati najsnažniji bolid u istoriji F1 još jako dugo.

Izvor: GP1.hr

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *