Kreatin: da ili ne? - Men`s Health

Kreatin: da ili ne?

ŠTA JE KREATIN?

Kada jedete meso, jetra i bubrezi koriste deo amino kiselina iz mesa i stvaraju kreatin. On se potom preko krvotoka prenosi do mišića, gde se pretvara u kreatin-fosfat, koji mišićima obezbeđuje energiju za kratak ili intenzivan rad kaže doktor Kejt Paton, nutricionista sa Klinike Klivlend. Suplementi na bazi kreatina uglavnom sadrže kreatin monohidrat, koji vaše telo takođe transformiše u kreatin-fosfat.

Pogledajte i Najbolje vreme da popijete proteinski šejk je…

ZAŠTO VAM JE POTREBAN?

Kreatin-fosfat u mišićima služi za resintezu adenozintrifosfata (ATP), koji predstavlja osnovno mišićno gorivo za eksplozivne pokrete. Međutim, depoi kreatin-fosfata sa potroše nakon 10-ak sekundi sprintanja ili dizanja tegova, kaže doktor Erik Roson, naučnik sa Univerziteta Blumsburg. To znači da što više kreatin-fosfata uskladištite, više snage možete da proizvedete pri izvođenju eksplozivnih pokreta.

KAKO SE UNOSI?

Ako planirate trening sa eksplozivnim vežbama, unosite 15-20 grama kreatina dnevno, pet dana pre treninga kako bi napunili depoe. Nakon ove faze, unosite 2-4 grama dnevno. To možete postići ili unošenjem veće količine proteina (225 grama govedine, svinjetine ili mesa lososa koje sadrži čak 2 do 3 grama kreatina po porciji) ili suplementacijom kreatina. Ova količina je dovoljna da održite isti nivo kreatin-fosfata pre i nakon vežbanja. Ne zaboravite da konzumirate kreatin zajedno sa ugljenim hidratima, kako bi ga mišići zadržali u većim količinama. 

Dnevna doza kreatina: Koja je prava i zdrava doza kreatina?

NEŽELJENA DEJSTVA

Ne, kreatin neće oštetiti vaše bubrege. U prilog tome govori i pregled istraživanja o kreatinu iz 2012. godine koje je objavljeno u magazinu Amino Acids. Ali postoji i jedno pozitivno (ne) željeno dejstvo. Naime, jedno korejsko istraživanje ističe da unošenje kreatina može ubrzati efekte antidepresiva kada se konzumiraju istovremeno. Eksperti predpostavljaju da ATP održava ćelije mozga zdravim. I onda da bilderi “nemaju mozga”.

Pročitajte i  (NE)ZDRAVE NAVIKE: Može li sapun da prenese bakterije?
Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *