Šta raditi ako mislite da vam je prijatelj suicidan? - Men`s Health

Šta raditi ako mislite da vam je prijatelj suicidan?

Šta možemo da uradimo da bismo na vreme videli alarmantne znake kod naših najbližih?

Razumeti psihičko stanje osobe koja je pokušala (ili, nažalost, uspela) da sebi oduzme život je veoma kompleksno, ali ono što najviše zabrinjava je podatak da 84% muškaraca koji su tokom 2018. izvršili samoubistvo nisu imali dijagnostikovan psihički poremećaj.

Istraživanja pokazuju da je između 2012. i 2015. broj samoubistva skočio kod onih koji rade u građevini, zabavi, sportu i medicini. Utvrditi zanimanja koja sa sobom nose najviše rizika može da pomogne socijalnim službama da na vreme otkriju i spreče tragediju.

Iako pojedinačno samoubistvo može delovati kao iznenadni događaj, uvek postoje znaci na koje treba obratiti pažnju. Zato moramo više da se potrudimo kako bismo brinuli jedni o drugima. Ako ste zabrinuti za nekog prijatelja, ovaj vodič će vam pomoći:

1. Pitajte “najteža” pitanja

Budite oštri i direktni. Ako vaš prijatelj emotivno pati ili se nije oporavio od teškog raskida, prolazi kroz mučan period nakon otkaza ili “kači” zabrinjavajuće poruke po društvenim mrežama – pitajte ga kako je, i izvucite iskren odgovor. Ako vam kaže da se oseća loše morate otkriti do koje granice je spreman da ide – pitajte ga: “Kako se nosiš sa tim? Koliko ti je loše? Da li razmišljaš o samoubistvu?”

Poslednje pitanje ne povećava rizik od implementacije te ideje u prijateljevu glavu, objašnjavaju doktori. Istraživanja su pokazala da ispitanik na taj način oseća vašu podršku i povezanost.

“Čak i da razmišljaju o suicidu ili lažu o tome da imaju takve misli kako bi izazvali emaptiju, na taj način će znati da ste voljni da saslušate i najverovatnije će vam se obratiti kada stvari postanu baš loše”, kažu psihijatri.

Pročitajte i  Izlečite depresiju pomoću kivija

2. Ponudite podršku

Pitajte ga šta se dešava i zašto se tako oseća. Nemojte ga osuđivati. Ponekad trazlog za najveću depresiju može da bude trivijalan vama, ali osobi koja prolazi kroz pakao to svakako nije nebitno.

Savetujte ga da popriča sa nekim stručnjakom, da potraži pomoć u obližnjoj klinici ili, ako mu je potrebna momentalna pomoć – vi ga odvedite u hitnu službu.

3. Istrajte

Ostanite u kontaktu sa njim. Šaljite mu poruke ili ga zovite ako treba i nekoliko puta dnevno – uvek budite dostupni za njega. Dajte mu do znanja da vam je bitan, ali i da ste tu za njega.

Foto: Shutterstock

4. Primetite znake opasnosti

Iako je depresija najčešći okidač, ona ne mora biti i jedini znak da je neko na ivici. Osobe koje osećaju neki od dolenavedenih problema imaju 15% veću šansu da počine samoubistvo:

  • Osećaj zarobljenosti i nemoći
  • Gubitak kontrole nad sopstvenim mislima (osećaj zatvorenosti u negativnom krugu iz kog ne možete da pobegnete)
  • Anksioznost ili nagle promene raspoloženja
  • Insomnija
  • Asocijalnost

5. Pomozite mu da se “vrati na noge”

Pokrenite ga. Idite zajedno na treninge ili na neke zabavne aktivnosti koje on preferira. Kada je neko u depresiji, on gubi motivaciju da radi stvari koje ga čine srećnim – to mora da se promeni. Kada mu se bude promenilo ponašanje, podigla motivacija – i osećanja će se popraviti.

Foto: Shutterstock / Priredio: D. K.

 

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *