Život sa nesanicom - Men`s Health

Život sa nesanicom

Često se žalimo da nismo ispavani. Nesanica je reč kojom se previše razbacujemo. Stručnjaci uglavnom primenjuju pravilo: 30 – 30: ako vam je potrebno 30 minuta i više da zaspite, ili ste budni 30 minuta i više u toku noći, najmanje tri puta nedeljno, u pitanju je nesanica.

Bez obzira koliko malo spavate, ukoliko se zbog svojih noćnih navika ne osećate slabo i neraspoloženo tokom dana, vi nemate nesanicu. Oni koji se teško uspavljuju ili bude, a nemaju nesanicu, pate od poremećaja faze sna. U ovom  slučaju ljudi pokušavaju da zaspe u pogrešno vreme. Ovo je češći slučaj kod adolesacenata i studenata koji do kasnih noćnih sati, odnosno ranih jutarnjih, ostaju budni. Ako imate nesanicu tokom 4 ili 5 noći u toku nedelje , a dobro spavate vikendom, opet nije reč o  nesanici.

Hronična nesanica dovodi do razdražljivosti, glavobolje, bolova  u mišićima. Slabi koncentraciju i mentalno blagostanje, umanjuje  sposobnost da se borimo sa problemima i da ih rešavamo, smanjuje  vitalnost  organizma.

Neka istraživanja dokazala sz da da je rizik od ispoljavanja depresije kod osoba koje su dve do tri nedelje patile od nesanice visok. Naučnici upravo tvrde da je jedan od faktora kod depresije nesanica. Studije pokazuju da približno posle pet nedelja nesanice sledi depresija. Međutim, ono što pobuđuje interesovanja stručnjaka ove oblasti jeste da lečenje nesanice može sprečiti prvu epizodu depresije, ili makar to da depresija ne postane hronična.

Koliko smo mi sami odgovorni za pojavu psihopatoloških fenomena, neuroza, ili onih struktuiranih i težih poremećaja, i koliko pripisujemo spoljašnjem faktoru svoju nemoć da sprečimo neželjeno ponašanje? To ćemo saznati kada uočimo sled stvari, kako od jednog običnog problema, zamene aktivnosti vezane za noć i dan, upadamo u  vrtlog poremećenog funkcionisanja, neprirodnog režima koji nas vodi vremenom u nesanicu, a potom u depresiju. Zato vam mi donosomi 5 mitova vezanih za nesanicu:

ČAŠICA ALKOHOLA ĆE VAM POMOĆI DA ZASPITE
Da, alkohol će vam možda pomoći da zaspite, ali kako vam telo bude “obrađivalo” unesenu količinu alkohola, veoma je moguće da ćete se uskoro probuditi i nastaviti po starom.

Pročitajte i  Tajna zdravog formiranja mišića: 8 koraka do fenomenalnog tela

NESANICA JE ISKLJUČIVO PSIHIČKI POREMEĆAJ
Istina je da psihološki poremećaji mogu da izazovu insomniu, zapravo najveći stres je najčešći razlog za nesanicu. Ali to ga svakako ne čini jedinim razlogom, bolesti, nuspojave raznih lekova, hronični bolovi, noćna apneja i mnogi drugi fizički faktori mogu da utiču na vaš san.

GLEDANJE TELEVIZIJE PRED SPAVANJE MOGU DA VAS SMIRE
Ovo je velika laž, koliko god primaljivo zvučala opcija da čitanje knjige sa vašeg tableta ili gledanje televizije pred spavanje mogu da vas opuste, ove dve stvari vas zapravo drže budnim. Svetlo televizora može da smanji nivo melatonina u vašem mozgu, a nedavna istraživanja ukazala su da nedostatak melatonina može da vam pomogne da zaspite. Ukoliko su vam baš neophodni zvukovi da biste otišli u zemlju snova, uključite neku opuštajuću muziku ili uključite radio.

NAUČIĆETE DA ŽIVITE SA MANJE SNA
Verovanje u ovaj mit može da dovede do ozbiljnih posledica. Ljudsko telo je tako “napravljeno” da mu je potrebna određena doza sna. Većini odraslih ljudi neophodno je bar 8 sati sna. Možete da funkcionišete i sa manje, ali ne možete da ubedite svoje telo da mu san nije potreban. Jedino što možete da izazovete je hroničan umor, a to može da dovede do opadanja koncetracije kako na poslu, tako i u ostalim sferama života, koja nažalost uključuje i vožnju automobila pa se vaša šansa za doživljavanje saobraćajne nesreće itekako povećava.

PROBLEMI SA SNOM NESTAJU SAMI OD SEBE
Ako stvarno patite od nesanice ti problemi nikada neće nestati sami od sebe. Dok ne otkrijete razlog, bez obzira da li je u pitanju stres, lekovi, bolest ili drugi okidači, miran san vam neće dolaziti na oči. Ukoliko imate problema da zaspite ili da spavate celu noć bez prekida ili ste konstanto umorni, čak i ako zaspite normalno, možda imate poremećaj sna i vreme je da se konsulutujete sa vašim lekarom.

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *