Da li vas stres razara? - Men`s Health

Da li vas stres razara?

Vrtoglavo, hektično, zauzeto – tri reči koje opisuju prosečan dan svakog čoveka. Vreme je neumoljivo, šefovi nepopustljivi, partneri zahtevni… lagani pritisak u slepoočnicama oko podneva do 5 popodne prerasta u glavobolju, koja, ukoliko ostavimo ijednu emociju za veče a pri tom imamo partnera, decu ili napornije rođake, kulminira osećajem da jedva čekate da se dan završi.

Dug dan, prioritetan projekat koji je morao da čeka do četiri popodne zato što je šef, koji je inače naravno veoma mudar i od njega možete mnogo da naučite, imao drugi „prioritet“ – morao je odmah da dobije dvesta trideset izveštaja ni o čemu, da održi višečasovni sastanak osoblja (jer mu se razgovaralo) ili je prosto bio nervozan jer je morao da odabere da li želi da nova Insignia za njegovu devojku bude siva ili crna, a nije mogao da se odluči. Onda, u četiri i nešto, bacate se na posao u želji da sve brzo završite, jer ste se dogovorili da sa prijateljima odgledate utakmicu u osam. Jedan eksel za drugim, provera podataka, nove tabele i proračuni isplativosti, telefon zvoni, i vaši prijatelji vas pitaju da li stižete, pošto je deset do osam, a vas još uvek nema. Jedan pogled na sto – kratko razmišljanje, i odgovor: „Ovo ne može da čeka, probaću da stignem na poluvreme, a vi mi javljajte rezultat“. Da li ovo, ili neka slična situacija, zvuči poznato?

Hajde da sumiramo nivo stresa za danas. Recimo da imamo merač stresa, po kojem zvanje taksija koji ne možete da dobijete nosi 10 poena, a vaš dnevni maksimum je 100. Posle 100 poena, niste u mogućnosti da budete opušteni. Prema tome, vaš plan koji propada zbog šefovih prohteva nosi 10 poena. Višečasovno slušanje ortodoksnih gluposti – 30 poena. Prekovremeno ostajanje na poslu – 30 poena (iako je često, pa ste se navikli, ne znači da nosi manje poena). Preskakanje utakmice omiljenog kluba u Premijer ligi – 30 poena. Preskakanje provoda sa društvom – 30 poena. Odlazak u krevet posle dana nezadovoljstva – 30 poena. Total – 160 poena.

Eto je, istina na papiru. Dan manje ili više kao i svaki drugi, a vi ste za preko 50% premašili nivo tolerancije stresa. Zar onda čudi što je lakše proćaskati sa nekim preko računara, reći da ti se dopada neki link ili post, ostaviti utisak da si pametan, plus odmoran i veseo, odjaviti se kad poželiš ili okriviti lošu konekciju za to što ne odgovarate kada neko počne da vam dosađuje.

Da li tako mora da bude? Istraživanja koja se sprovode u svim krajevima sveta pokazuju da je za sve bolesti današnjice – probleme sa varenjem, kožom, nepravilnim radom srca, glavoboljama, i svim ostalim što vam može pasti na pamet – kriv isključivo i samo stres. Ili gospodin stres, ako ćete tako. Da sa istom posvećenošću i predanošću pridajemo značaj nekoj osobi, ta osoba bi morala da postane predsednik države, a sa obzirom na to da mu značaj pridaje čitava planeta, i to već decenijama u kontinuitetu, onda bi ta osoba zavladala svetom.

Sada, pošto dominacija svetom nije ni na čijem dugoročnom planu – šta želim da imam u narednih pet do deset godina, verujem da se neke druge stvari nalaze na svačijoj listi. Bilo da živi na Griniču ili Ekvatoru, u Japanu ili Americi, mogu da se opkladim u milion dolara da svako želi da bude zdrav, uspešan i srećan. Stoga, hajde da vidimo kako to možemo postići u svom životu. OK, svi znamo koliko je za opšte dobro stanje koristan redovan odlazak u prirodu, spa centar, na ovaj ili onaj koučing… Ali šta je sa nama koji nemamo vremena za to?

Pročitajte i  Sitnice koje će vas učiniti ljubavnikom iz njenih maštarija

Opustite se. Udahnite duboko. Recite Pauza. Sada sam ja vlasnik svog vremena i ja određujem kakv će mi dan biti. Kada ste poslednji put sreli nekoga ko zrači zadovoljstvom i uspehom? Jer, to je ono što čini ostvarenog muškarca. Evo nekoliko jednostavnih saveta kojima ćete poboljšati svoj dan:

DOZVOLITE DETETU U VAMA DA STUPI NA SCENU
Istuširajte se. Navijte sat tako da uvek imate vremena za tuširanje. Brzo ili sporo, toplom ili hladnom vodom – kako vam najviše prija. Uživajte. Otpevajte neki refren (da, baš kao što devojke nekada pevaju pod tušem). Ili isprobavajte gafove koji vam padnu na pamet. Dozvolite sedmogodišnjaku u vama da izroni na površinu tih pet minuta. Probajte. Osvežiće vas, baš kao i samo tuširanje. A niko neće znati da niste uvek tako ozbiljni, autoritativni, kul ili šta god. Samo vi, i eventualno baka ispod, a to vas i ne brine preterano, zar ne?

NE NERVIRAJTE SE ZBOG GUŽVI
Napravite miks pesama koje vam unose dobre vibracije. Prema psiholozima koji se bave terapijom muzikom, nije važno da li slušate rok ili operu, važno je da ne bude previše bučno i da vas opušta. Tako da, cd u automobilu ili plej-lista na ipodu u taksiju, javnom prevozu, ili na biciklu – ako ste totalno green – učiniće da vas gužva ili nesmotreni vozač zbog kojeg se umalo niste sudarili ne izvedu iz takta. A ako ubacite i neku pesmu koja vas podseti na dane fakulteta, onu brinetu od koje ste na tako dobru foru uzeli broj, ili na predivno veče na moru, zadovoljan osmeh u uglu usana je zagarantovan.

NAPRAVITE ZADOVOLJNO OKRUŽENJE
Poželite dobar dan sekretarici. Pitajte je ponekad kakav je bio vikend, i da li joj je dete dobro. Udelite kompliment šefu, i razmenite reč-dve o opuštajućim temama sa kolegama. Ako ste u takvoj poziciji, dajte svom asistentu sobodno popodne u petak. Istraživanja pokazuju da, pored visine plate, osećaj da smo cenjeni i poštovani ima presudnu ulogu po pitanju lojalnosti i efektivnosti. Zadovoljan zaposleni će raditi mnogo više i efikasnije od nezadovoljnog.

RAD, RAD, SAMO RAD – A ONDA JEDNA OSVEŽAVAJUĆA PAUZA
Dajte sve od sebe. Ni više, ni manje! Ali dajte sebi pola sata zadovoljstva. Tada radite sve što vam odgovara, a nema veze sa poslom. Napunićete baterije i biti raspoloženiji za rad nakon toga. Imaćete više energije, a možda vam padne na pamet neka potpuno nova ideja ili koncept. Istraživanja pokazuju da je mozak spremniji za rad (i kreativnost) nakon neke „aktivne“ pauze. Stoga, nemojte samo zuriti u ekran, pojesti ručak i čekati da pauza prođe. Ako nemate teretanu u blizini, onda prošetajte, čitajte neku dobru knjigu, istegnite se, i pođite u nove pobede puni snage.

PRONAĐITE SVOJU ZONU ZADOVOLJSTVA
A potom radite sve da ostanete u  toj zoni. Da li će to biti opuštanje sa voljenom osobom, piće sa drugarima, odlazak u bioskop, šetnju ili teretanu…izbor je vaš. Poenta je da ne dopustite da vas umor ubedi da je svako veče posle napornog dana bolje ostati u kauču, uz TV. Istuširajte se, i izađite. Čak i kada vam nije do toga. Garantujemo da ćete se dobro provesti i verovatno čak i imati šta da prepričavate sutradan. Ipak, jedino iznenađenje koje ćete u suprotnom doživeti je reklama usred važnog dela utakmice ili filma…

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *