Živeti skoro zauvek - Men`s Health

Živeti skoro zauvek

Dva ostrva u Sredozemnom moru. Jedno ostrvo u Istočnom Kineskom moru. Nepristupačno poluostrvo u Kostariki. Jedan gradić u oblasti San Bernardino u Kaliforniji. Egzotična ili ne, sva ova mesta su bogata jednim vrednim resursom – dugovečnošću. Naučnici ih zovu Plave zone – mesta čiji stanovnici nadživljavaju ostalu populaciju planete za deset godina u proseku. Mnogi od njih daleko preguraju stotku.
Ali, u svemu tome postoji još jedna činjenica koja zbunjuje demografe: muškarci u ovim područjima žive gotovo jednako dugo kao i žene. Ne samo da je ovo neuobičajeno, već je nečuveno. Širom planete, žene žive značajno duže od muškaraca, u SAD npr. ova razlika je oko 5 godina. Kakve tajne kriju ovi moderni Metuzalemi? Odgovore smo potražili kod istraživača i eksperta u ovoj oblasti, Dena Bjutnera, autora knjige “Plave zone“ (The Blue Zones).

SARDINIJA, ITALIJA
Rekordna dugovečnost stanovnika Sardinije, delimično je ukorenjena i u DNK. Ostrvo je prilično izolovano i stopa imigracije je mala, pa je genski pul relativno čist. Međutim, stručnjaci kažu da aktivni način života i stari društveni običaji isto tako igraju važnu ulogu.
In vino veritas. Kao i većina drugih Italijana, Sardinci piju par čaša vina dnevno. Međutim, ovo ostrvo je jedinstveno, jer je lokalno vino mnogo bogatije flavonoidima koji su zdravi za srce, u odnosu na većinu drugih evropskih i američkih vina, kako je pokazala studija objavljena 2006. godine u časopisu Nature. Ako možete da nađete vino sa Sardinije, obavezno ga kupite i popijte sa uživanjem znajući da ste sebi produžili život.
Čovek se uči dok je živ, a što više uči… duže je živ. Sardinci nastavljaju da rade, čak i kada pređu 90. godinu života, kaže dr sci. Mišel Pulejn, dermograf sa Katoličkog univerziteta u Luvenu u Belgiji. “Oni ne idu u penziju sa 65 godina,“ kaže on. Ne morate bukvalno da “radite“ čitavog života, samo nastavite nešto da radite i da učite. Istraživanje sprovedeno na Univerzitetu San Dijego u Kaliforniji 2009. godine, pokazalo je da osobe koje se osećaju mlađim u odnosu na svoju realnu starost, uče više novih veština nego oni koji se osećaju starijim. Sticanje novih znanja pojačava osećanje mladosti i snage. Zato, uzmite časove stranog jezika, ili grnčarije, ili zašto da ne, idite na kurs za mađioničara i postanite novi Dejvid Koperfild. Možda iz šešira izvučete još koju godinu za sebe.

NIKOJA, KOSTARIKA
U dobu od 60 godina, muškarci iz Nikoje imaju dvostruko veće šanse da dožive 90-u od Amerikanaca, kaže dr sci. Luis Rosero-Biksbi, direktor Centralnoameričkog populacionog centra Univerziteta Kostarika.
Ojačajte svoje telomere. Ekipa dr Rosero-Biksbija je analizirala krv dugovečnih Nikojanaca i otkrila da su im telomere (krajnji deo hromozoma koji određuje koliko puta ćelija može da se deli pre nego što umre) duže nego kod prosečnih ljudi. Duže telomere su povezane sa dužim životnim vekom, zato izbegavajte sve čime ih možete skratiti – uključujući stres. “Nikojanci žive jednostavnim životom,“ kaže Rosero-Biksbi. “Oni ne poseduju mnogo stvari, a to značajno smanjuje stres.“ Promenite prioritete, umesto da kupujete stvari, rasploživa sredstva uložite u to da uradite neke stvari. Studija sprovedena na Univerzitetu Kornel 2009. godine, pokazuje da su ispitanici osećali manje zadovoljstvo i jače kajanje (npr. “zašto nisam kupio taj televizor“) nakon prisećanja stvari koje su kupili, nego prisećanja iskustava koje su sebi priuštili.
Uzgojite svoju hranu. Da biste se hranili kao Nikojanci, jedite hranu proizvedenu u svojoj okolini. Jedna od koristi je bolja nutritivna vrednost hrane: nakon skladištenja u trajanju od 7 dana, povrće može izgubiti značajne količine vitamina B i C, navodi se u preglednoj studiji objavljenoj u časopisu Journal of the Sciences of Food and Agriculture. Još bolje je ako hrana “proizvedena u vašoj okolini“ znači “proizvedena u vašem dvorištu.“ Nedavno istraživanje sprovedeno u Teksasu je pokazalo da su starije osobe koje se bave vrtlarstvom aktivnije, zadovoljnije svojim životom i naravno, jedu više povrća, od osoba koje se time ne bave. Nemate prostora za baštu? Bez brige, neke hranljive biljke se mogu gajiti i u saksiji. Brokoli, spanać i paprike mogu dobro da rastu i u posudama od 5 do 10 litara.

OKINAVA, JAPAN
Ostrvo Okinava je najsiromašnija oblast u Japanu, pa ipak je među prvima u svetu po stopi dugovečnosti. U poređenju sa komšijama iz Fukoke, stanovnici Okinave imaju zdravije arterije i niže nivoe LDL holesterola.
Jedite superkrompir. Tradicionalna japanska ishrana od zelenog povrća, pirinča i ribe poznata je kao zdrava. Međutim, stanovnici Okinave su odavno uveli jednu značajnu izmenu, umesto da se snabdevaju ugljenim hidratima iz pirinča, oni jedu slatki krompir koji može da snizi LDL holesterol i umanji upale, što potvrđuje jedno japansko istraživanje. Slatki krompir je bogat kalijumom, vitaminom C, karotenoidima i vlaknima – hranljivim supstancama koje često nedostaju u modernoj zapadnjačkoj ishrani. I za razliku od belog krompira, crvena sorta ne dovodi do naglog skoka šećera u krvi. Jedite ih kao i Okinavljani, u supi, ili začinjene kurkumom za koju se smatra da štiti od raka.
Napravite svoj moai. U stara vremena Japanci su se udruživali u grupe poznate kao moai. To su bile udruženja od 4 do 5 prijatelja koji su se međusobno pomagali pozajmljujući jedni drugima novac ili hranu. Ova tradicija se održala na Okinavi, kaže Pulejn, samo što se današnji moai sastaju dnevno, ili nedeljno da bi… razgovarali. Zato i vi postavite sebi kao prioritet redovno druženje sa drugarima. Nedavno istraživanje sprovedeno na Univerzitetu Dreksel je pokazalo da stariji ljudi sa slabijim društvenim vezama imaju veću verovatnoću da umru od raka ili srčane bolesti nego oni sa bogatijim društvenim životom.

Pročitajte i  9 načina da izgledate bolje nego ikada

IKARIA, GRČKA
Ovo ostrvo u Egejskom moru je bogato radioaktivnim toplim izvorima za koje su Stari Grci verovali da imaju isceliteljske moći. Ali tajna Ikarijanaca se ne može otkriti Gajgerovim brojačem, oni zapravo znaju šta da jedu i kada da spavaju.
Jedite hranu koja popravlja raspoloženje. Nedavno grčko istraživanje je pokazalo da je depresija, za koju je poznato da skraćuje život, izuzetno retka među muškarcima na Ikariji. Tajna je u morskom ulovu: studija sprovedena u Grčkoj 2010. godine, pokazala je da su stanovnici Ikarije koji su konzumirali 300 i više grama ribe nedeljno imali za 66 odsto niži rizik da obole od depresije od onih koji su jeli manje, ili uopšte nisu jeli ribu. Njihova ishrana zasnovana na sardinama, oradama i butorima, bogata je omega-3 masnim kiselinama, uključujući i DHA i EPA, što može poboljšati metabolizam nekih transmitera u mozgu koji regulišu raspoloženje. Najbolje je da jedete masnu ribu, kao što su haringe, losos i tuna, jer su najbogatije omega-3 mastima.
Ne zaboravite dremke. Osamdesetčetiri odsto “najstarijih staraca“ na ostrvu, i svi preko 90 godina starosti su oduvek redovno spavali popodne, otkriva druga grčka studija. A drugo istraživanje sprovedeno na 23.000 ljudi, koje je sproveo Atinski univerzitet pokazalo je da redovne popodnevne dremke mogu smanjiti rizik od srčane bolesti za 37 odsto. Najbolje vreme? Odmah nakon ručka. “Na taj način, dodaćete malo sna prethodnoj noći, a nećete ništa oduzeti od sledeće,“ kaže dr Kristofer Vinter, direktor Centra za medicinu sna u bolnici Marta Džeferson u Virdžiniji.

LOMA LINDA, KALIFORNIJA
Kako je grad na samo sat vremena vožnje od Los Anđelesa postao Plava zona. Jednostavno: naselili su ga adventisti koji izbegavaju pušenje, alkohol i kafu. U Kaliforniji muškarci adventisti žive oko 7 godina duže od drugih belaca, pokazalo je istraživanje koje je 2001. godine sprovedeno na univerzitetu Loma Linda.
Molite se za svoj život. Ishrana adventista se bazira na integralnim žitaricama i povrću, što je važan razlog zašto oni tako dugo žive. Ali njihov duhovni život je verovatno jednako važan: studija objavljena 2008. godine u časopisu Annals of Epidemiology, pokazala je da osobe koje nedeljno idu na versku službu imaju manji rizik da umru u sledećih 8 i po godina, od onih koji to nikako ne upražnjavaju. Čak i ako niste neki vernik, nije sve izgubljeno. Redovno se sastajte sa bliskim prijateljima i vodite duhovne razgovore. Volontiranje u dobrotvornim organizacijama i akcijama takođe pomaže duhovnom zdravlju, jer otklanja depresiju, pokazuje jedno izraelsko istraživanje iz 2010. godine.
Razvedrite se. Jedna od najznačajnijih strategija Plavih zona je izbegavanje stresa. Kao i stanovnici Ikarije, adventisti ozbiljno shvataju relaksaciju i strogo poštuju svoj dan za odmor. Razmislite i vi o svom slobodnom vremenu: da li se stvarno odmarate i opuštate? Ili zapravo obilazite kafiće, radite od kuće, ili razvozite decu na različite aktivnosti? Ne morate da odvojite čitav dan na odmor, jedna šetnja bez obaveza tokom vikenda je dovoljna. (Šetnje u prirodi subotom su upravo predviđene vodičem za ponašanje adventista). Prošlogodišnja studija objavljena u časopisu Journal of Enviornmental Psychology pokazala je da šetnja po parku više opušta od šetnje u zatvorenom prostoru.

HODAJTE KAO IKARIJANAC
Osujetite smrt tako što ćete fizičku aktivnost učiniti sastavnim delom svog života.

Sada znate kako se stogodišnjaci hrane, piju, spavaju i druže. A vežbanje? “Ljudi u Plavim zonama ne idu u teretane i ne trče maratone,“ kaže dr sci. Lesli Litl, profesor javnog zdravlja na Univerzitetu Minesota i pomoćni direktor projekta Plave zone. “Aktivnost je sastavni deo njihovog svakodnevnog života – oni žive aktivne živote, imaju aktivne poslove, rade u bašti, ili čuvaju ovce.“ Dodajte tome i činjenicu da su četiri od pet navedenih Plavih zona zapravo planinske oblasti, postaje jasno da njihovi stanovnici svakodnevno naporno vežbaju. Ako želite da budete aktivniji, počnite da koristite noge, penjite se stepenicama umesto da idete liftom, u kupovinu idite peške, prošetajte psa, ili još bolje, potrčite sa njim. Bićete u formi kao pastir sa Sardinije.

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *