Gde se krije stres? - Men`s Health

Gde se krije stres?

Najbolje objašnjenje stresa koje smo ikada čuli dao je neurobiolog sa univerziteta Stenford, dr Robert Sapolski, autor knjige  „Zašto zebre ne dobijaju čir“. „Za sisare je stres je trominutni napad lavova u savani. Nakon toga stresa nema više, ili vas nema više. ” Međutim, ako ste ljudska jedinka, stres potiče od nečega daleko opasnijeg od predatora oštrih zuba: anksioznosti podstaknute pasivno-agresivnim šefom, 30-godišnjim kreditom za stan, ili brigom o deci i ostarelim i bolesnim roditeljima. Nijedna divlja životinja ne bi razumela ove strahove, ali pretnja koju mi doživljavamo izaziva iste fiziološke reakcije kao i napad krokodila. Saznajte gde stres napada vaše telo i kako da se odbranite.

MOZAK
Hronično lučenje hormona stresa kortizola može izazvati gubitak pamćenja, depresiju, ali i ručkove sa tri viskija umesto priloga.

Rešenje: Nemojte biti preterano savesni na poslu. Kanadsko istraživanje sprovedeno na 2.737 zaposlenih pokazalo je da kada su ljudi mislili kako njihovo loše obavljanje posla ozbiljno utiče na njihove saradnike, kompaniju ili okolinu, njihov nivo stresa se povećavao. Radnici koji nisu smatrali posao koji rade karijerom su znatno ređe doživljavali stres. Pouka: Uzmite slobodan dan. Firma neće propasti ako vas nema 9 sati. (Napomena: Ovo se ne odnosi na kontrolore leta.)

KOSA
Istraživači na unverzitetu Vestern Ontario su pronašli novi način za merenje hroničnog stresa: Isčupajte nekoliko dlaka. Uzeli su uzorke folikula preko 100 ljudi, od kojih je polovina hospitalizovana zbog srčanog udara, i utvrdili da je nivo kortizola u kosi znatno veći kod srčanih bolesnika. Budući da kosa raste oko 1 santimetar mesečno, naučnici su koristili tri santimetra uzorka kao zapis nivoa stresa tokom prethodna 3 meseca. Naučnici kažu da nalaz podržava teoriju da hronični stres povećava verovatnoću srčanog udara baš kao i akutni stres.

Rešenje: Zaslužite unapređenje. Više moći donosi i veći stepen kontrole, sugeriše istraživanje sa univerzita Kolumbija. Učesnici studije su bili podeljeni u grupe nadređenih i podređenih, pri čemu su dužnosti nadređenih bile takve da im pružaju osećaj moći. U međuvremenu, polovina ljudi u obe grupe je dobila zadatak da ukrade 100 dolara i potom laže o tome. Podređeni koji su morali da lažu imali su jake fizičke reakcije na stres i visok  nivo kortizola. Međutim, šefovi primorani da lažu nisu demostrirali takve pokazatelje stresa što upućuje na zaključak da čak i u stresnim situacijama, ljudi osećaju nizak ili skoro nikakav stepen anksioznosti ako imaju moć i kontrolu.

Pročitajte i  Uklonite krpelja na pravi način (VIDEO)

NERVNI SISTEM 

Kada ste pod stresom, hormoni preplavljuju vaše telo, pomažući vam da se fokusirate, izoštravajući vaš vid, i pripremajući vaše mišiće da stupe u akciju.

Rešenje: Osetite moć. Izloženost naporu tokom kratkog vremenskog perioda vam može pomoći da se bolje suočite sa izazovima. Nedavno su istraživači univerziteta u Bafalu praćenjem 2.398 ljudi otkrili da je izloženost naporu srednje težine uzrokovala viši stepen mentalnog zdravlja i zadovoljstva životom u odnosu na ljude koji su doživeli visok ili nikakav napor. “U umerenim količinama, sve što nas ne ubije zaista nas može učiniti jačim”, kaže autor studije dr Mark Siri.

MIŠIĆI
Napetost vrata i leđa uzrokovana psihičkim stresom i dani koje provodite pogrbljeni nad tastaturom računara, mogu izazvati bol.

Rešenje: Isprobajte rastezanje u ćošku. Stanite licem okrenuti prema ćošku prostorije. Podignite laktove u visini ramena, i naslonite podlaktice, laktove i dlanove na zid. Nagnite se napred kako biste istegli mišiće grudi i leđa. Držite 15 sekundi, uz duboko disanje. Ponovite svaka 2 sata ili kad god osetite potrebu.

STOMAK
Povećano lučenje želudačne kiselina usled stresa izazivaju “bućkanje“ u stomaku i popuštanje creva. Stres čak može da promeni način na koji vaše telo procesira masti, tako da se sav višak skladišti u stomaku.

Rešenje: Savijte se poput perece i samo se smejte. Praktičari joge smeha tvrde da im kombinovanje jogijskih tehnika disanja i istezanja s smehom pomaže da se bolje nose sa životnim stresovima. Studije su već dokazale blagotvorno dejstvo joge za ublažavanje stresa i snižavanje krvnog pritiska. Čini se da smeh ima isto dejstvo. Dva izveštaja prikazana na godišnjem sastanku američkog koledža za sportsku medicinu tvrde da smejanje tokom gledanja komedija poboljšava cirkulaciju i provodljivost krvnih sudova sa dejstvom čak i do 24 časa kasnije.

DNK
Ne samo da vas stres nadima, već može i da ugrozi vaš DNK. Neprestano lučenje hormona stresa može uzrokovati skraćivanje telomera. Telomere su genetske strukture koje štite krajeve hromosoma, i ako se previše skrate, ćelije više ne mogu da se dele.

Rešenje: Meditirajte. Nedavna istraživanja sprovedena na Harvardu pokazuju da fiziološki odgovor na meditaciju, tai či i vežbe disanja može da neutrališe oštećenja ćelija izazvana stresom.

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *