Ako ste rob svog telefona, ovo je način da se oslobodite - Men`s Health

Ako ste rob svog telefona, ovo je način da se oslobodite

Ako ste rob svog telefona, ovo je način da se oslobodite

Postoje načini da preuzmete kontrolu nad svojim telefonom, da ne bi on vladao vama. Pred vama su trikovi za oslobađanje od digitalne zavisnosti.

Pre samo neku godinu, jedina rečenica u kojoj ste istovremeno mogli da čujete reči „digitalno” i „zdravlje” bila je top-šop reklama za kućni merač pritiska. Međutim, te reči danas sačinjavaju jedan od termina u gotovo svakodnevnoj upotrebi. Između ostalog, kompanije Apple i Google ubacile su aplikacije za digitalno zdravlje u svoje najnovije operativne sisteme.

Ovo je najveći dosadašnji korak koji je ekipa iz Silicijumske doline preduzela da bi podigla svest o preteranom korišćenju mobilnih telefona i pomogla u borbi protiv ove rasprostranjene bolesti današnjice. Poseban alat u okviru novog androida omogućuje praćenje ukupnog korišćenja telefona, vreme provedeno na pojedinim aplikacijama, prijem obaveštenja, pa čak i to koliko često je korisnik otključavao svoj telefon. Zahvaljujući tajmeru u ovom programu, moguće je ograničiti upotrebu aplikacija. Njihove ikonice posive kad se prekorači zadato vreme. (I dalje ih je moguće koristiti, ali je osećaj krivice neuporedivo jači.)

Ako ste rob svog telefona, ovo je način da se oslobodite
Foto: Profimedia

Aplikacija shush (u prevodu: pssst) isključuje sve zvuke na telefonu kad se okrene ekranom nadole, a Wind Down prebacuje ceo telefon u crno-beli mod u zadato vreme da biste bili u manjem iskušenju da skrolujete pred spavanje. Najnoviji Do Not Disturb (ne uznemiravaj) mod blokira sva oba­veštenja (izuzev ako dolaze od onih koje ste unapred odabrali) kako vam san ne bi bio isprekidan. Apple je napravio slične funkcije u iOS-u 12. Opcija screen time isporučuje izveštaj o aktivnostima na telefonu i aplikacijama, dok Do not disturb zamagljuje ekran i utišava obaveštenja na unapred određenim lokacijama i u utvrđeno vreme.

Deca? Pratite i njihovo korišćenje telefona i aplikacija i postavite ograničenje upotrebe za celu porodicu putem Apple ID. Alati za kontrolisanje upotrebe telefona nisu novost. Thrive i Space za android postoje otkad i Moment i Night shift za iOS. Jedino što se promenilo jeste to što su sada te spravice deo operativnih sistema.

Pročitajte i  Za muškarce u trendu
Ako ste rob svog telefona, ovo je način da se oslobodite
Foto: Profimedia

Ali, hoće li išta od toga zaista pomoći? Ili će praćenje naših dnevnih aktivnosti postati naša nova zavisnost? U krajnjem slučaju, ove stvari imaju potencijal da kod ljudi osveste trenutak u kom digitalne navike mogu da im naruše ravnotežu u životu. Sudeći po istraživanju među japanskim srednjoškolcima izvršenom lane, korišćenje smartfona više od pet sati dnevno išlo je zajedno s kraćim spavanjema, pa čak i nesanicom. Ali, još više uznemirava podatak da je korišćenje uređaja samo dva sata dnevno na društvenim mrežama, povezano s pojavom depresije.

Ako ste rob svog telefona, ovo je način da se oslobodite
Foto: Profimedia

Istraživači iz San Franciska utvrdili su da su ljudi koji najviše koriste telefon, najpodložniji depresiji, anksiozonosti i usamljenosti. „Bihejvioralna zavisnost od upotrebe smartfona stvara neurološke veze u mozgu, slične onima kod zavisnika od opijata”, tvrdi koautor studije dr Erik Peper. Dr Danijel Kruger, koautor studije o iskustvima fantomske komunikacije (ako osećate ili čujete notifikaciju kad je nema, verovatno ste digitalni zavisnik), pozdravlja pojavu novih alata i pažnju koju proizvođači poklanjaju ovom novom fenomenu. „Najverovatnije je da će ovakve stvarčice pomoći ljudima da regulišu korišćenje telefona, a uz to će pružiti nove mogućnosti onima koji već imaju problem s preteranom upotrebom svojih uređaja”, smatra dr Kruger.

Tekst: Vil Hilgenberg

 

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *