Lična karta niacina - Men`s Health

Lična karta niacina

“Zdravlje na usta ulazi“ kaže narodna izreka, a doktori to i potvrđuju. Upravo doktori mogu i da pojasne način „ulaska zdravlja na usta“. Jedna od supstanci kojom naš organizam mora biti dobro snabdeven su svakako vitamini. Vitamin B3 ili kako ga još često nazivaju, niacin, je veoma koristan u našoj ishrani. Pogledajte njegovu ličnu kartu.

KOJI SU IZVORI NIACINA?

Ovaj oblik vitamina B3 možete pronaći u namirnicama poput kvasca, mesa, ribe, mleka, jaja, zelenog povrća, pasulja i žitarica. Ukoliko pomenuti izvori niacina nisu u vašem svakodnevnom jelovniku, preporuka je da počnete da razmišljate o izmenama u svojoj ishrani. Niacin se takođe može dobiti u apotekama uz recept lekara, kao dijetetski proizvod.

KAKO DELUJE NIACIN?

“Svi B vitamini pomažu telu da pretvori ugljene hidrate u glukozu, odnosno da hranu koju unosimo prevede u energiju”, kaže portparol američkog Dijetetskog udruženja i nutricionista, Sari Grejvs.

Vitamin B takođe pomaže telu da metaboliše masti i proteine, veoma je dobar za nervni sistem ali i za zdravu kožu, kosu, oči i jetru. Još neke od važnih dejstava niacina su da on snižava lošu vrstu holesterola, povećava dobru vrstu holesterola i štiti od kardiovaskularnih bolesti.

SNIŽAVANJE NIVOA LOŠEG HOLESTEROLA I ZAŠTITA OD KARDIOVASKULARNIH BOLESTI

“Niacin može da spreči zdravstvene probleme koji su izazvani visokim nivoom holesterola i mastima koje začepljuju krvne sudove”, objašnjava Grejvs.

U periodu od 1966. do 1975. godine, jedna grupa istraživača osnovala je projekat „The Coronary Drug Project“ koji je obuhvatio 8341 muškarca. Ispitanici su imali između 30 i 64 godine i bolovali su od srčanih problema pre početka istraživanja.

Grupi koja je dnevno uzimala tri grama nikotinske kiseline se za 10 odsto smanjio nivo holesterola u krvi i za 26 odsto se smanjio nivo masti triglicerida.

Pročitajte i  5 fantastičnih načina da ovsene pahuljice budu ukusniji doručak

Tokom šest godina istraživanja dodatak niacina nije smanjio ukupnu smrtnost od kardiovaskularnih bolesti. Tek u devetoj godini istraživanja je primećen procenat od 11 odsto manjeg broja smrtnih slučajeva.

Takođe, i neka druga velika istraživanja su pokazala da konzumiranje nikotinske kiseline u kombinaciji sa drugim terapijama može da bude korisno kako kod muškaraca, tako i kod žena.

POVEĆAVANJE NIVOA DOBROG HOLESTEROLA

Kako bi se sprečile negativne posledice unosa nikotinske kiseline, vitamin B se često koristi kao dodatak pri terapijama. Nedavno sprovedena studija je pokazala da nikotinska kiselina (2 do 3 grama dnevno) u kombinaciji sa lekom koji snižava nivo lošeg holesterola, rezultira povećanjem nivoa dobrog holesterola.

PREDLOG UNOSA NIACINA

„Preporuka je da bi odrasli muškarci trebalo da unose oko 16 miligrama niacina dnevno. Veće doze, doze do čak 100 miligrama se često pripisuju pacijentima koji imaju visok nivo lošeg holesterola, ali se oko toga treba dobro posavetovati sa lekarom“, objašnjava Grejvs.

Najbolji način za unos vitamina B3 je preko hrane koja je bogata proteinima.

“Jedite posne izvore proteina, poput kože živine, ribu, govedinu, prirodni puter od kikirija i mahunarke”, predlaže Grejvs.

Takođe, Grejvs navodi još neke mogućnosti u ishrani za unos niacina.

3 para pečenih ćurećih grudi bez kožure – 6 miligrama niacina

2 kašike putera od kikirikija – 4 miligrama niacina

3 bakalara – 2 miligrama niacina

½ tanjira kuvanih špageta – 1 miligram niacina

½ tanjira kuvanog pasulja – 0,5 miligrama niacina

Nedostatak niacina vrlo verovatno nije problem za ljude koji unose dovoljnu dozu proteina svakodnevno. Vodite računa o unosu vitamina B3, jer kao što je već pomenuto, njegov manjak može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema.

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *