Antioksidanti - Men`s Health

Antioksidanti

Antioksidanti štite organizam od slobodnih radikala. Slobodne radikale možemo da vidimo kada presečemo jabuku i ostavimo je da stoji na stolu. Nakon nekoliko minuta, počeće da tamni – to je zbog slobodnih radikala. Da bi sprečili jabuku da tamni, najbolje je staviti malo limunovog soka na nju, kada je presečemo. Antioksidanti iz limunovog soka štitiće jabuku od napada.

Slobodni radikali se takođe mogu videti na stubovima ili ogradama kada rđaju. Rđa se pojavljuje zbog oksidacije metala. Što više slojeva zaštitne boje se nalazi na stubu, to će duže biti zaštićen.Isti princip važi i za ljudski organizam. Što više antioksidanata unesemo u telo, to ćemo duže biti zaštićeni od slobodnih radikala.

Šteta od slobodnih radikala može da naškodi i ćelijama – ovo može da varira, od mutacije ćelije, do oštećenja, pa čak i njenog uništenja. Ako se bilo koja od ovih stvari dogodi, to može da utiče na zdravlje.

ŠTA SU TAČNO ANTIOKSIDANTI?
To su hemikalije koje smanjuju stopu oksidacije u  ćelijama i biomolekulima. Oksidacija je hemijska reakcija u kojoj se elektroni prenose sa supstance na oksidaciono sredstvo, što menja prvobitnu hemikaliju u nešto drugo. Slobodni radikali su glavni krivci za oštećenja ćelija. Hrana bogata antioksidantima i suplementi pomažu u prevenciji tih oštećenja.

Veliki broj antioksidanata se nalazi u suplementima koji se koriste u prevenciji protiv raka i bolesti srca, a naravno pomažu i celokupnom zdravlju. Dobra ishrana može da sadrži hiljade različitih antioksidanata, dok se u suplementima nalaze samo određeni.

KOJA JE SVRHA ANTIOKSIDANATA?
Oni pomažu da se ojača imuni sistem, koji sprečava oštećenja ćelija i smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti. Antioksidanti mogu da uspore, spreče, pa čak i promene određene bolesti, koje se javljaju usled oštećenja ćelija. Istraživanja pokazuju da mogu biti i prirodan način za usporavanje procesa starenja. Nema više potrebe za “fontanom mladosti” – samo se postarajte da vaša ishrana sadrži antioksidante.

Pročitajte i  Jedanaest nutricionista otkrilo: 100 najboljih namirnica za mršavljenje

DA LI JE TAČNO DA VEŽBANJE IZAZIVA OTPUŠTANJE SLOBODNIH RADIKALA?
Nemojte da vas to obeshrahrabri, ali ova izjava je tačna. Kada vežbamo, potrošnja kiseonika je povećana ( trebalo bi ako naporno vežbate ). Ovo povećanje kiseonika izaziva veći broj slobodnih radikala, koji oštećuju ćelije i izazivaju zamor mišića. Organizam tada koristi antioksidante koji se već nalaze u njemu, da bi smanjio štetu koju izazivaju slobodni radikali. Dobra strana ove priče su dokazi koji kažu da se vežbanjem jača antioksidativni odbrambeni sistem. Bolesti koje su povezane sa oksidativnim stresom nisu toliko učestale kod ljudi koji treniraju.

KOJI SU NEKI SPECIFIČNI ANTIOKSIDANTI?
Vitamin E, beta-karoten, vitamin A i koenzim Q10 su antioksidanti koji štite lipidnu membranu. Vitamin C štiti organizam od slobodnih radikala koji se nalaze u citoplazmi, koja se uglavnom sastoji iz vode.

Odlično mesto za pronalaženje antioksidanata je naša ishrana. Povrće, voće, žitarice, mahunarke i koštunjavo voće su odličan izvor antioksidanata. Voće kao što su borovnice, maline i kupine imaju ogromnu količinu antioksidanata u sebi. Spanać i ljuta papričica su takođe odličan izvor antioksidanata. Od žitarica su dobri ječam, kukuruz I proso. Korisne namirnice su crna i mlečna čokolada. Za one koji žele da popiju antioksidante, mogu ih pronaći u kafi, crnom vinu, a crni, zeleni i  beli čaj su odlični u borbi protiv slobodnih radikala. Oni koji žele zdravu užinu, mogu pronaći antioksidante u bademima i pistaćima.

Neke od namirnica koje sadrže antioksidante:

Povrće:

  • Luk
  • Đumbir
  • Beli luk
  • Vlasac
  • Paradajiz
  • Šargarepa
  • Kelj
  • Spanać
  • Zeleno lisnato povrće
  • Brokoli
  • Karfiol
  • Kupus
  • Prokelj
  • Grašak

Voće:

  • Grožđe
  • Borovnice
  • Jagode
  • Trešnje
  • Jabuke
  • Grejpfrut
  • Brusnice
  • Maline
  • Kupine
  • Nar
  • Pomorandža
  • Šljiva
  • Ananas
  • Limun
  • Kivi
  • Lubenica
  • Kajsije
  • Suve šlive

Koštunjavo voće:

  • Orasi
  • Semenke suncokreta

Mahunarke:

  • Soja
  • Bob
  • Kikiriki
Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *