Taurin, da ili ne? - Men`s Health

Taurin, da ili ne?

ODAKLE DOLAZI
Taurin je aminokiselina koja se u velikim količinama nalazi u srcu i u mozgu. Najbolji izvori taurina od hrane su meso i riba, mada se taurin koristi i kao dodatak nekim energetskim napicima koji se koriste da poboljšaju sportsku aktivnost.

KOJE KORISTI VI IMTE OD NJEGA
Taurin se često prepisuje za lečenje srčanih problema, visokog krvnog pritiska, bolesti jetre, visokog holesterola.
“Iako aminokiseline uglavnom učestvuju u izgradnji mišića, taurin nema tu sposobnost, zato što se ne povezuje sa ostalim aminokiselinama u izgradnji proteinskih blokova”, objašnjava portparol američkog Nutricionističkog udruženja, Robert Anding. On takođe objašnjava kako taurin funkcioniše kao antioksidant, tj. štiti ćelije organizma od štete koja proističe iz određenih hemijskih reakcija koje uključuju kiseonik (oksidacija). Pozitivna dejstva:

POBOLJŠAVA MENTALNE PERFORMANSE
“Sa starenjem, smanjuje se koncentracija taurina u mozgu”, upozorava Anding. Vodeći eksperti veruju da veća količina taurina ima veze sa boljim pamćenjem i boljim mentalnim funkcijama uopšte. Zbog popularnosti pića koji sadrže kofein i taurin, austrijski istraživači su 2000. godine objavili studiju koja se bavi efikasnošću ovih supstanci. Studija je sprovedena na 10 studenata, a rezultati su sledeći: mešavina Red Bull (kofein, taurin, glukoronolakton) imala je pozitivne efekte na mentalne performance i raspoloženje. Druge studije su pokazale da ova kombinacija poboljšava pažnju i verbalno rezonovanje, ali bez uticaja na pamćenje.

POBOLJŠAVA SPORTSKE PERFORMANSE
Studija objavljena 2003. godine od strane japanskih istraživača, u kojoj je učestvovalo 11 muškaraca starosti od 18 do 20 godina, koji su vozili bicikle do potpune iscrpljenosti dokazuje tvrdnju o pozitivnom delovanju taurina. Naime, ispitanici koji su uzimali suplemente sa dodaktom taurina svaki dan pre treninga u periodu od 7 dana pokazali su povećanje korišćenja maksimalnog kapaciteta kiseonika koja jedna osoba ima i duže im je trebalo da iscrpe svu svoju snagu.

Pročitajte i  Šta smete da jedete posle treninga?

PREPORUČLJIVI NAČINI UNOSA I KOLIČINA
Taurin može biti unet iz hrane, ali i iz energetskih pića. Ali obratite pažnju na činjenicu da su ova pića prepuna šećera i nisu najbolji izbor ako se trudite da smanjite unos kalorija.
Kada je reč o lečenju srčanih problema, pacijentima se obično daje od dva do šest grama taurina dnevno u tri podeljene doze. Primera radi, jedna limenka energetskog pića sadrži negde oko jednog grama taurina.

RIZICI
Raznim studijama je dokazano da je taurin bezbedan za odrasle. Međutim, postoji jedan izveštaj o oštećenju mozga kod jednog bodibildera koji je uzeo oko 14 grama taurina u kombinaciji sa insulinom i anaboličkim steroidima. Nije poznato da li je oštećenje prouzrokovao taurin ili neka druga supstanca. Ono što u ovom slučaju ide u prilog taurinu je činjenica da se višak taurina obično izlučuje kroz bubrege.

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *