Alternativna goriva - Men`s Health

Alternativna goriva

Nalazimo se usred energetske krize. Pijemo energetske napitke rekordnim brzinama, a osećamo se umrtvljenije nego ikada do sada. Prodaja ovih prizvoda se više nego udvostručila u proteklih 5 godina, a više od 35 odsto muškaraca uzrasta 18 do 24 godine, ih redovno konzumira.
“Momci lako upadaju u zamku ovih napitaka,“ kaže dr Metju Edland, autor knjige The Power of Rest, “ali se nikad ne osećaju potpuno odmorno.“ “Energetski napici naglašavaju snagu i moć, osobine koje se tradicionalno pripisuju muškarcima,“ kaže dr sci. Sesil Markzinski, asistent psihologije na Univeritetu Severni Kentaki. Muškarci s lakoćom “popiju“ sve tvrdnje proizvođača napitaka, a trebalo bi da se zapitaju: “Zašto sam tako užasno umoran?“
“Ne koristimo svoja tela na način na koja je priroda to zamislila,“ kaže dr Edland. “Tamanimo energetska pića, a onda noću ne možemo da spavamo. Sedimo čitav dan pa u 3 ujutru pregledamo svoje imejlove.“ Zato nije čudno što posle šetamo unaokolo kao zombiji i samo nas ovi napici drže na nogama. Dok prodaja napitaka i naša srčana frekvencija raste, vreme je da se zapitamo da li je ovaj trend dobar i da pronađemo neke zdravije načine da povećamo svoj nivo energije.

PRVI ENERGETSKI UDAR
Energetski napici bez kofeina
Proizvođači energetskih pića su pametni – oni uklone neki sastojak poznat po neželjenim svojstvima, a onda taj napitak reklamiraju kao “zdraviju“ verziju originala. Prvi ozlogalšeni sastojak je bio šećer. Sada je to kofein.
Koji je dakle, navodni izvor energije? Najčešće su to B vitamini. Međutim, evo u čemu je fora: nećete osetiti priliv energije, jer energija koju daju vitamini nema stimulativni efekat kao kofein. “Oni samo omogućuju izdvajanje energije iz hrane koju pojedete, a potrebni su vam u veoma malim količinama,“ kaže dr Tod Kupermen, predsednik ConsumerLab.com, nezavisne organizacije koja se bavi testiranjem prehrambenih i zdravstvenih proizvoda. “Nauka se često zloupotrebljava da bi se ljudi naveli da veruju da će im megadoze vitamina B povećati energiju. E pa neće.“
Šta da radite
Ako hoćete energetski napitak bez kofeina, potražite onaj sa kvercetinom, antioksidansom koji smanjuje zamaranje tokom fizičkog napora, navodi se u studiji koja je 2010. godine sprovedena na Univerzitetu Južne Karoline. Kao i kofein, kvercetin blokira adenozinske receptore u mozgu, a adenozin izaziva osećaj pospanosti, kaže autor studije, dr sci. Mark Dejvis. “Na duže staze, može i povećati broj mitohondrija u vašim ćelijama, a one obezbeđuju energiju za vaše mišiće.“

DRUGI ENERGETSKI UDAR
Napici na bazi kafe
Biljni sastojci verovatno izazivaju podozrenje, osim kafe koja je prihvatljiva i za prosečnog muškarca. “Kafa je jedan od relativno bezbednih proizvoda koji se široko konzumira,“ kaže Markzinski. “Zbog toga ljudi pretpostavljaju da su i energetski napici na bazi kafe bezbedni.“ Međutim, iako na etiketi piše “kafa“ možda ipak pijete mućkalicu svakakvih sastojaka. Pića na kojima piše da sadrže “kafu vrhunskog kvaliteta sa šlagom“ često su samo mešavina ekstrakta kafe, mleka, taurina, panaks ženšena, kofeina i guarane.
“Panaks ženšen se povezuje sa prilično značajnim neželjenim efektima kao što su bolovi u trbuhu i glavobolja,“ kaže dr Ričard Čerč, toksikolog sa Univerziteta Masačusets. A guarana je samo drugi način da uzmete još kofeina – njena semena imaju četvorostruko više kofeina od zrna kafe.
Šta da radite
Pristavite džezvu. “Osim što eliminiše pospanost, kafa smanjuje rizik od dijabetesa, depresije i Parkinsonove bolesti,“ kaže dr Edland. “Osim toga ima i zgodan socijalni efekat, obično se pije u društvu.“

Pročitajte i  Šta može crna čokolada da uradi za vas?

TREĆI ENERGETSKI UDAR
Kratko piće
Red Bull se nedavno pojavio u džinovskim limenkama, ali još veći trend je smanjivanje veličine pića. I šta je tu primamljivo? Da će doći do energetskog udara u samo par gutljaja – upravo ono što ove napitke čini opasnim. “Kratka pića sadrže sve stimulanse kao i veliki energetski napici,“ kaže Markzinski. “A zbog toga što se piju u par gutljaja, ljudi ih obično popiju nekoliko, da bi mogli da ostanu budni čitavu noć.“
Šta da radite
Postoje bolji načini da se napunite energijom pre večernjeg izlaska. “Veoma brzo popijte mlaku šolju kafe, a zatim sklopite oči na 15 do 20 minuta,“ kaže dr sci. Majkl Brojs, specijalista za spavanje sa Univerziteta Virdžinija Bič. “Bićete dovoljno odmorni da odagnate potrebu za snom. A kada se pokrenete kofein će vaš održati budnim duže vreme.“ Pre izlaska, pojedite i užinu bogatu belančevinama, šaku badema na primer. “Proteini će pojačatii lučenje insulina koji može povećati budnost,“ kaže on.

ČERVRTI ENERGETSKI UDAR
Sokovi i čajevi
Oko pedeset odsto konzumenata energetskih napitaka najviše interesuju pića kao što su voćni sokovi i čajevi. To je svetla tačka u čitavoj priči, jer sokovi sadrže većinu vitamina koji se dodaju energetskim napicima, ali u prirodnom obliku. “Hrana se ne sastoji od jedne supstance ili vitamina,“ kaže dr Edland. Hrana obezbeđuje mnoštvo raznih nutrijenata, od kojih mnogi pojačavaju dejstvo drugih supstanci u telu, kaže on. Zato vas odvojeno davanje određene supstance lišava pozitivnih interakcija koje prirodna hrana obezbeđuje. Iako vam Red Bull daje jači energetski udar od čaja, piće iz limenke ne sadrži antioksidanse koji mogu sprečiti mnoge bolesti.
Šta da radite
Proverite etiketu. Sok i čaj bi trebalo da zamene, a ne samo da prate sastojke kao što su guarana i vitamini grupe B. Jednostavno popijte čaj. Istraživanje objavljeno 2008. godine u časopisu Psychopharmacology pokazuje da prirodna kombinacija kofeina i teanina (aminokiseline prisutne u čaju), može povećati budnost bez povišenja krvnog pritiska, što bi bio efekat samog kofeina.

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *