Koje količine vode su vam dovoljne tokom treninga? - Men`s Health

Koje količine vode su vam dovoljne tokom treninga?

Voda u organizmu održava život stanica i pravilan rad organa, a njen nedostatak u početku se manifestuje prvim simptomima kao što su osećaj žeđi, vrtoglavice, iscrpljenosti, glavobolje, manjkom koncentracije i kasnijim, kada je već ugroženo zdravlje, kao što su groznica, toplotni udar, malaksalost, otečen jezik, nesvestica pa i smrt. Ne smemo zaboraviti kako je dehidratacija već nastupila kada smo žedni –treba piti da do žeđi ne dođe.

U normalnim uslovima, ljudskom organizmu potrebno je dnevno dva litra tečnosti. Tečnosti, kao što su nezaslađeni čajevi, voda i mineralna voda ili supe. Ako uzmemo u obzir kako konzumacijom nutricionistički bogatim namirnicama unosimo i 20-30% tečnosti, onda možemo reći, kako smo dovoljno napojeni.

Ukoliko se nalazimo u toplijem delu godine kada su temperature veće i jače se znojimo, količina unesene tečnosti mora biti još veća. Ne smemo zda aboravimo leti uz običnu vodu da konzumiramo i namirnice bogate mineralima, ali i manje količine soli koja će izlučene (naročito znojenjem) minerale zadržati u organizmu. Ovo je najbolje postići uz sveže povrće, ribu, belo pileće i ćureće meso, ali prvenstveno povrćne, mesne i riblje supe koje nikako ne smemo presoliti i na taj način opterećivati bubrege.

Posebna priča su sportisti, koji su izloženi povećanim naporima, naročito ukoliko treniraju (ili se takmiče) na većim temperaturama. Sportisti leti mogu da izgube i do 4 kg oznojivši se na terenu ili u teretani. I dok su nekad priče o izbegavanju tečnosti za vreme treninga bile zlatno pravilo, danas se to promenilo. Lekari savetuju obavezno uzimanje vode ili izotoničnih napitaka za vreme treninga, u malim gutljajima u više navrata kako ne bi došlo do dehidracije pre svega, ali i posledično do slabijih rezultata.

Za svakih pola kilograma izgubljenih tokom treninga potrebno je popiti 2 čaše, odnosno 4 dcl vode kako bismo nadoknadili izgubljenu tečnost. Koliko smo hidrirani najbolje možemo da procenimo po boji urina. Ukoliko je urin tamnožute boje, nedostaje nam tečnosti, a ukoliko je bledožute do prozirne, naše su potrebe zadovoljene.

U početku, kad započnemo poačano da pijemo, češće ćemo odlaziti u wc dok se organizam ne navikne na veće količine tečnosti, a kasnije svaka 2-4 sata, što će ujedno značiti da nam vode ne nedostaje. Dva sata pre treninga potrebno je popiti 2 čaše vode, a pet minuta pre treninga još jednu čašu od 2-2,5 dcl. Za vreme treninga svakih dvadesetak minuta pijte 2,5-3 dcl tečnosti. Ukoliko brojite potrošene kalorije, pomoći će vam informacija o preporuci lekara da na svakih 1000 potrošenih kalorija nadoknadite litar vode.

Pročitajte i  Recept za mršavljenje

AMBALAŽA
Iako je voda jedan od najzdravijih izbora za piće, ambalaža u kojoj se nalazi vrlo često nije. Svaka plastična bočica na sebi mora sadržavati oznaku koja označava od kakvih je spojeva sastavljena. S obzirom da je većina boca sastavljena od „loših“ plastika,spomenut ćemo one dobre – PP i HDP (HDPE).

Posebnu pažnju obratite na plastične boce koje imaju oznaku PC (ili su bez oznake) jer se od njih najčešće proizvode boce namenjene sportistima (i deci). Bočice od mineralne ili obične vode, ledenih čajeva ili sokova štetne su jer osim što višekratnim punjenjem pojačavaju ispuštanje štetnih materija koji uzrokuju karcinome, deluju na rad hormona i neplodnost, sakupljaju na sebi povećan broj bakterija pa mogu uzrokovati bakterijske infekcije. Dakle, ne koristite za vreme treninga uvek istu plastičnu bocu ukoliko već kupujete vodu u njoj, a ukoliko je točite kod kuće nabavite boce napravljene od plastike bez bisfenola A i drugih štetnih sastojaka, ali i praktične za redovno održavanje.

KVALITET VODE
Poslednje na šta je potrebno obratiti pažnju, kvalitet je vode koju pijemo. Leti zbog suša voda bude jače hlorirana do te mere da je neprozirna. Izbegavajte da pijete ovakvu vodu – naročito ukoliko je zbog nadoknade morate uzimati u većim količinama. Odlučite se radije za flaširanu vodu u staklenoj ambalaži, čaj ili izotonični napitak koji neće štetno delovati na organizam.

I ne zaboravite na najvažnije pravilo – kad osetite žeđ već ste dehidrirali, pijte vodu na vreme!

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *