Kozice na sto - Men`s Health

Kozice na sto

 

Kozice inače ne spadaju u ugrožene morske vrste, poput tune ili bakalara, pa ćete njihovim konzimiranjem umesto tunjevine, doneti dobro ne samo sebi, već i planeti.

Kozice i škampi spadaju u najomiljeniju morsku hranu, odmah iza ribe. Nažalost, usled nekih pogrešnih naučnih zaključaka, donedavno su, kao i jaja, smatrane lošom hranom, zbog izuzetno visokog procenta holesterola u sebi: samo 100 g kozica zadovoljava već 65% dnevnih potreba za holesterolom. Ali, suprotno nekadašnjim verovanjima, povremeno konzumiranje kozica ne samo da ne povećava značajno LDL (loš) holesterol, nego povećava nivo dobrog, HDL holesterola.

Kozice imaju veoma nizak procenat zasićenih masnoća u sebi (samo 1%), a sadrže i umerene količine omega-3 masnih kiselina, koje su, kao što već sigurno znate, izuzetno dobre za naše zdravlje.

Kozice se pripremaju veoma lako, dovoljno je da ih kratko (3 minuta) propržite na maslinovom ulju s malo belog luka i soli. Mogu se ubaciti u mnoga jela, poput čorbi, sosova i drugog,  kao dodatak, pred kraj kuvanja. Kozice su bogate proteinima, kao i drugim hranljivim sastojcima, tako da se zaista isplati platiti malo višu cenu za njih, u odnosu na obične vrste ribe.

PUNE HRANLJIVIH SASTOJAKA
Mnogi noviji eksperimenti su pokazali da ako jedete kozice jednom-dvaput nedeljno možete da smanjite rizik od mnogih vrsta raka, popravite sebi raspoloženje, sprečite anemiju, bolesti srca, šlog, osteoprozu, Alchajmerovu bolest, prehlade, senilnost i još mnoga druga oboljenja i zdravstvene smetnje. Kozice su, osim proteinima, bogate selenom, vitaminom B12, gvožđem, nijacinom i cinkom. Evo nekih važnih sastojaka u prociji kozica:

  1. Selen (48% dnevne potrebe). Selen pomaže telu da se izbori sa slobodnim radikalima koji prouzrokuju kancer. Selen jača imuni sistem, sprečava infekcije i prehlade. 
  2. Vitamin B12 (21% dnevne potrebe). Ovaj vitamin je neophodan za normalnu aktivnost nervnih ćelija, kao iz a produkciju crvenih krvnih zrnaca, pa tako sprečava anemiju. Vitamin B12 je potreban i za izgradnju DNA, odnosno genetskog materijala svake ćelije. Pomaže ćelijama u metabolizmu proteina, ugljenih hidrata i masti. Zajedno sa folnom kiselinom kontroliše nivo homocisteina, pa tako sprečava dobijanje bolesti srca, šloga, osteoproze i Alchajmerove bolesti.
  3. Gvožđe (15% dnevne potrebe). Gvožđe je neophodno za produkciju hemoglobina, koji je sastavni deo crvenih krvnih zrnaca. Gvožđe tako sprečava anemiju. Da bi se bolje apsorbovalo gvožđe, neophodan je vitamin C, pa zato svoje kozice uvek prelijte s malo limuna – biće istovremeno ukusnije i zdravije!
  4. Fosfor (12% dnevne potrebe). Ovaj element je ključan za zdravlje kostiju, zuba i desni. Pomaže varenje, kao i funkciju bubrega
  5. Nijacin (15% dnevne potrebe). Ovaj vitamin sprečava aterosklerozu i trombozu, snižavajući loš holesterol u krvi.
  6. Cink (9% dnevne potrebe). Cink je esencijalan u sintezi proteina i odbrambenih ćelija u telu.
  7. Bakar (8% dnevne potrebe). Bakar pomaže telu da iskoristi gvožđe, smanjuje štetu nastalu zbog dejstva slobodnih radikala, odrđava zdravlje kostiju i vezivnih tkiva, kao što i održava normalnu funkciju štitne žlezde.
  8. Omega-3 masne kiseline (295mg) su već naveliko poznate u sprečavanju bolesti srca, šloga i nekih vrsta kancera, naročito kancera debelog creva, koji najviše pogađa mušku populaciju.
Pročitajte i  Za sve koji žele da eliminišu masne naslage: 10 pravila ishrane, najbolje namirnice i jednodnevni plan obroka

KUPOVINA I SKLADIŠTENJE
Ako živite daleko od mora, kao što je to slučaj sa nama u Srbiji, prednost treba da date smrznutim kozicama i škampima. Istina je da su kozice, kao i riba, mnogo ukusnije ako se spremaju sveže, bez smrzavanja i odmrzavanja, ali iz razloga sigurnosti, bolje je da ih ipak kupujete duboko smrznute. Kozice su veoma podložne kvarenju, pa se zato raspitajte, u slučaju da ih ipak kupujete sveže, kada tačno dolaze u ribarnicu i onda ih na taj dan i kupite (i spremite). Sveže kozice su uglavnom sive boje, a kuvanjem dobijaju tipičnu crvenu boju.

ČIŠĆENJE NIJE TEŠKO
Ako ste kupili prave sveže kozice ili one koje su smrznute neočišćene, moraćete na kratko da zasučete rukave. Ali bez brige, čišćenje kozica nije tako komplikovano kao što izgleda! Otkinite glave, pa krenivši od nožica, pažljivo odvojte prstima ljusku oko tela kozice i skinite je. Ostavite rep radi estetskog efekta (a i zgodnije je da kozicu držite za rep, ako je jedete prstima). Duž leđa kozice, po sredini, nalazi se “vena”, što je eufemizam za crevo, odnosno probavni trakt. To treba isto da odstranite, tako što ćete crevo iskopati pažljivo vrhom špicasog nožića, a zatim celu kozicu isprati kratko pod hladnom vodom. Izgleda komplikovano, ali kada uđete u “štos”, sve ide veoma brzo. Čišćenje kozica je stvar estetike, a ne higijene, pa tako možete i da ih spremate sa sve ljuskom i crevom, ako vam nije gadno (tako uglavnom rade na Mediteranu). U svakom slučaju, uvek možete da kupite već očišćene kozice, koje samo treba da bacite na tiga

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *