Prednosti kofeina - Men`s Health

Prednosti kofeina

Čovek bi pomislio da su naučnici odavno zatvorili knjigu o kofeinu i krenuli da se bave drugim misterijama. Pa kafa i njeni srodnici ljude dižu još od, hm, negde 15. veka. A u poslednjih su 60 godina naučnici objavili više od 21.000 studija o omiljenom jutarnjem napitku. U proseku, to je jedno istraživanje na dan proteklih šest decenija.

Dakle, ako nam kofein i njegovo delovanje do danas nisu jasni, kad će to postati? I imamo li vremena srknuti kafu dok čekamo?

Dobro, natočite sebi jednu duplu i sedite. Objasnićemo vam nekoliko stvari. Kao prvo, kofein je kompleksan sastojak. Na primer, podiže krvni pritisak, ali redovne kafedžije su izložene upola manjoj opasnosti od smrti zbog zatajenja srca nego oni koji ne pune svoju šoljicu svakodnevno. Dok kofein povišava šećer u krvi, navika ispijanja kafe može vam pomoći da izbegnete dijabetes.

Zbunjeni ste? Čitajte dalje: objasnićemo vam kako da konzumirate kofein u svoju korist – na poslu, u teretani i za opšte zdravlje.

BIOLOGIJA
Da shvatite kako vas dupli espreso od polumrtvaca pretvara u aktivnog tipa, potreban vam je uvod u sastojak zvan adenozin. Dok ovo čitate, adenozin kola vašim žilama, a njegov je zadatak da koči vaš središnji nervni sistem. Možete ga nazvati i prirodnom tabletom za smirenje. Kako dan prolazi, adenozin se prirodnim putem stvara u vašem krvotoku i usporava vas i uspavljuje.

Adenozinu “gašenje” vašeg organizma uspeva tako što se uvlači u adenozinske receptore. “Ta veza sprečava ispuštanje neurotransmitera koji su hemijski prenosioci poruka koje kontrolišu funkcije mozga i mišića”, kaže dr Viljam Lovalo, profesor psihologije i bihejviorističkih nauka na Univerzitetu Oklahoma. “Kao rezultat, usporavaju se i mozak i telo.” No, kofein je odličan oponašatelj adenozina. Zapravo, kad počne borba za isto parkirališno mesto, kofein pobeđuje. “Ako se kofein “ukopčao” u adenozinske receptore, adenozin ne može da radi svoj posao”, kaže Lovalo. “A to uzrokuje da vaš centralni nervni sistem radi brže.” Eto, sad smo stručno objasnili zašto ste aktivni nakon šoljice kafe. A sada ćemo da razjasnimo njegovo delovanje na gotovo svaki deo vašeg tela.

MOZAK
NAUKA
Već nakon prvog gutljaja kofein počne čarobno delovati tako što izaziva lučenje dopamina. Dopamin je hemikalija u mozgu koja stimuliše sivu materiju odgovornu za pozornost, rešavanje problema i užitak. “Imate osećaj kao da je neko pritisnuo dugme, aktivirao vas, te postajete oštriji”, kaže Lavalo. “A možete osetiti i kako vam se malo popravlja raspoloženje.” Možda je to objašnjenje zašto je jutarnja kafa tako omiljena (ruku na srce, koliko ljudi poznajete da ne piju kafu?).

KAKO DO INSTANT-PAMETI
Popijte šoljicu kafe pre sledećeg poslovnog sastanka – povećaće vam “snagu uma” sledećih 45 minuta (prema nedavnom istraživanju sprovedenom u Austriji u sklopu kojeg je direktno meren uticaj 100 mg kofeina na moždanu aktivnost).

BUDITE PAMETNIJI CEO ŽIVOT
Punite šoljicu kafom četiri puta na dan. Naučnici s Harvarda otkrili su da je kod onih koji piju četiri šoljice kafe na dan upola manji rizik od Parkinsonove bolesti nego kod onih koji ne piju kafu – najverovatnije zato što kofein drži aktivnim molekule dopamina. Osim toga, blokiranje adenozina može da uspori stvaranje beta-amiloida, otrovne belančevine koja se povezuje s nastankom Alchajmerove bolesti.

SRCE
NAUKA
Adenozin pomaže da se opuste krvni sudovi. No, kad se kofein jednom infiltrira u receptore na zidove krvnih sudova, vaše se arterije stežu, što uzrokuje povišenje krvnog pritiska. Zapravo, istraživanje je pokazalo da se krvni pritisak može povećati i za 10 jedinica kod onih koji nemaju naviku pijenja kafe. Ipak, naučnici s Harvarda pratili su više od 128.000 kafopija (koji piju više od šest šoljica kafe na dan) i otkrili da im zbog toga nije povećan rizik za srčane bolesti. A prošle godine su na Koledžu Bruklin otkrili da je kod onih koji piju četiri šoljice na dan 53 odsto manja verovatnoća da će umreti od srčanih bolesti nego kod onih koji kafu nisu ni primirisali.

Pročitajte i  Kafa opasna po zdravlje muškaraca?

“Ako niste skloni hipertenziji, privremeno povišenje pritiska uzrokovano kofeinom nije nikakav problem”, kaže dr Metju Sorentino, kardiolog i profesor medicine na Univerzitetu Čikago. “Plus, delovanje na krvni pritisak se smanjuje jer kafopije postaju tolerantnije na delovanje kofeina.”

UZMITE U OBZIR ISTORIJU BOLESTI
Ako vam od kofeina srce počne lupati kao ludo ili preskače, verovatno ste genetski osetljivi na taj stimulans. “Iako se to može činiti ozbiljnim, simptomi poput pojačanog lupanja srca smatraju se bezazlenim – osim u slučaju da ste nedavno imali srčani udar”, kaže dr Džon Kasotis, kardiolog i elektrofiziolog. Ipak, dr Kasotis predlaže da igrate na sigurno. Njegova je preporuka: ako mislite da ste osetljivi na kofein, konsultujte se s lekarom da li smete i koliko da pijete kafu.

DRŽITE SE NAPITKA BOGATOG ANTIOKSIDANSIMA
Naučnici nisu sigurni da li su kofein ili antioksidansi u kafi – ili njihova kombinacija – zaslužni za pozitivno delovanje na kardiovaskularni sistem. Ako ste osetljivi na kofein, možete da probate bezkofeinsku kafu – iako je nivo antioksidanasa u njoj 15 odsto manji.

MIŠIĆI
NAUKA
Kako kofein potpaljuje vaš nervni sistem, time i lagano povećava broj otkucaja srca te ubrzava disanje, a oboje vam pomažu u pripremi tela za maksimalne napore. Kofein može i direktno delovati na mišiće. Kako? Kalcijum je potreban mišićnim vlaknima kako bi im “naredio” kontrakciju, a kofein može da blokira adenozinske receptore koji su pričvršćeni za mišićna vlakna, što automatski podstiče veću navalu kalcijuma. “Rezultat je jača mišićna kontrakcija”, kaže dr Teri Grejam, profesor ljudskog zdravlja i nutricionističkih nauka na Univerzitetu Gelf u Ontariju.

POTPALITE TRENING
Istraživanja su pokazala da je konzumacijom 140 – 400 mg kofeina 30 – 60 minuta pre treninga moguće poboljšati brzinu i izdržljivost te vam se vežbanje može činiti lakšim. No, kako bi postigli taj efekat, naučnici su upotrebljavali kofeinske tablete ili sokove s kofeinom. Razlog: “Čini se da drugi hemijski sastojci u kafi ometaju delovanje kofeina na vaš trening”, kaže Grejam. Sada znate kako su nastali energetski napici…

BUDITE OPREZNI
Ako imate probleme sa srcem ili je neko u vašoj porodici patio od srčanih bolesti, izbegavajte energetske napitke s velikim procentom kofeina četiri sata pre treninga. Istraživanje koje je 2006. godine objavio Journal of the American Collage of Cardiology otkrilo je da 200 mg kofeina smanjuje protok krvi prema srcu do 39 odsto tokom vežbanja, jer sužava koronarne arterije.

JETRA
NAUKA
Kad se aktivira vaš centralni nervni sistem, telo reaguje na način “bori se ili beži”. Počinje lučenje hormona stresa kao što su kortizol i adrenalin, a to pak podstiče jetru da pumpa šećer u krvotok. Dakle, ako ste bili u stresnoj situaciji – na primer, licem u lice s lokalnim razbijačem u birtiji – vašem je telu trebao šećer za brz nastanak energije. No, u svakodnevnom životu (čitajte: sedenje za stolom ili pred televizorom) ekstradoza šećera zadnje je što vam treba – jer signalizira vašem telu da sprema masnoću i tako povećava rizik od dijabetesa.

KONTROLIŠITE ŠEĆER U KRVI
Odreknite se šećera u kafi i smanjićete opasnost od razvoja dijabetesa – i to prema mnogim istraživanjima. Na primer, naučnici sa Univerziteta Harvard otkrili su da konzumiranje pet šoljica kafe na dan upola smanjuje rizik da ćete dobiti dijabetes. Predpostavljaju da je to zbog visoke koncentracije antioksidanasa u njoj.

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *