Moć programa P90X - Men`s Health

Moć programa P90X

U 22.30 jedan čovek izlazi iz lifta u hotelu „Kraun Plaza“ u Vali Fordžu u Pensilvaniji. Toni Horton ulazi u predvorje u crnom šortsu, crnoj majici i, uprkos dobu dana, s tamnim naočarima. Međutim, dva momka koja su prevalila tridesetu i upravo izašla iz bara, ipak ga prepoznaju.

„Vi ste Toni Horton!“, kaže jedan u neverici.

„Čoveče!“, drugi nije u stanju ništa drugo da izusti.

Obojica mu pričaju da se pridržavaju njegovog trening-programa P90X, koji se nezaustavljivo prodaje preko telešopa širom Amerike. Hvale se svojim rezultatima, pokazujući navodno ravnije stomake i veće bicepse. Jedan tvrdi da su mu DVD-jevi upravo sad u hotelskoj sobi. „Koristim ih i kad putujem!“

Pre nego što je konačno uspeo da se otrgne od svojih obožavatelja, Horton im je dao autograme, pozirao za fotografije, prikazao im svoj zaštitni znak – prekrštene podlaktice u „X-men“ maniru – pa čak uradio i stoj na rukama pored recepcionerskog pulta. Napokon izlazi iz hotela i smešta se na zadnje sedište automobila koji ga je čekao radi odlaska u sedište QVC-a, u obližnjem Vest Česteru.

Tako je. Horton ide u QVC – omiljenu mrežu slatkih bakica u kućnim ogrtačima od pačvorka – da bi prodao P90X. („Samo dve prihvatljive rate od 64,95 $, plus 9,43 $ za poštarinu.“) Snimiće jednočasovni prilog u 1.00 (odmah pošto Džoan Rivers bude prodavala nakit), uhvatiti nekoliko sati sna u sporednoj prostoriji, a onda doći na nova snimanja u 6.00, 18.00 i 22.00.

Takva marljivost omogućila je Hortonu da rasproda, kako se tvrdi, 3 miliona DVD kompleta P90X-a, pored opreme za trening, prehrambenih dodataka i drugih programa za vežbanje. Nije to loše za pedesetdvogodišnjeg bivšeg klupskog komičara i pozorišnog glumca koji nema fakultetsku diplomu – štaviše, nikakvo zvanično obrazovanje iz oblasti treninga.

„Hej, Džordž Buš je postao predsednik. Kakvo je on iskustvo imao?“, pita Horton. „Mnogi treneri imaju pun kofer diploma, a žive u socijalnim stanovima iza staračkih domova, jer ne mogu da zarade ni prebijene pare. Izvinjavam se što imam smisla za humor, izvinjavam se što nemam diplomu, ali moja se filozofija bazira na tome što sam 25 godina trenirao sve žive – od običnih mamica do Brusa Springstina.“

Zbilja, Horton i kompanija koja ga podržava, zvana Bičbadi, izvanredno su umešni u pridobijanju ljudi. Ako upoznate Hortona u hotelskom predvorju ili pogledate njegov reklamni prilog, postaćete preobraćenik i poverovati – u njega, u njegov program i, što je najvažnije, u svoju moć da se preobrazite. To se desi za tren oka. Samo je QVC prodao 135.000 primeraka, otkako se P90X prvi put pojavio na toj mreži 2008. godine. To znači da su njihove mušterije iz svojih džepova izvadile ravno 17,5 miliona dolara.

Mimo neodoljivog marketinga, postoje dva razloga zašto je P90X toliko popularan. Horton je savršen frontmen. Sa visinom od 178 cm i težinom od 82 kg, uz 9 odsto telesne masti, on je zbilja izvajan. Kaže da u jednom mahu može da izvede 110 sklekova, 80 propadanja, 35 zgibova i osam puta podigne težinu od 120 kg na lat mašini. Sem toga, u stoju na rukama može da ostane ceo minut, a može čak i da napravi salto unazad s odrazom od zida. Da bi to dokazao, često se baca na pod i prikazuje nekoliko ponavljanja bilo koje vežbe o kojoj govori. Njegov moto, koji nosi na leđima majice, glasi: „Pokaži se!“ („Bring it!“). Osim obilja mišića, ima i obilje kose, a čak ni pod jarkim svetlom u šminkernici QVC-a na njemu se ne vide nikakvi ožiljci od plastičnih operacija. Sem toga, na radost brojnih domaćica, nije oženjen.

Ali drugi i važniji razlog jeste taj što P90X – za razliku od gomile smeća u vidu drugih „čudotvornih“ telešop proizvoda – zbilja daje rezultate. Zato što je utemeljen na dokazanim principima fitnesa, kao što su konzistencija, intenzitet i raznolikost, a ne trebaju vam ni specijalne naprave – samo vratilo za zgibove i bućice (ili gumene trake). Samo ubacite disk u svoj DVD plejer, sklonite kauč da vam ne smeta i pratite Tonija i njegovu ekipu. Zapravo, Hortonovi kritičari tvrde da u njegovim vežbama nema ničeg novog; ako radite bilo šta 6 dana nedeljno, 3 meseca uzastopno, oslabićete i razvićete mišićnu masu, ma koliko da vam je godina.

Horton sleže ramenima: „Ne možete ponovo izmisliti sklek. Pliometrija postoji odavno, joga još duže, a nisam izmislio ni kenpo-karate… ali raspored, tempo i raznovrsnost mojih treninga jeste nešto što ranije nije postojalo. P90X je naporan. Ali dajte sve od sebe i ne mislite ni na šta drugo. Ako se zaduvate, pritisnite pauzu. Ako ne možete da izvedete neki pokret, imate dva načina da ga modifikujete. Samo hoću da vežbate, ljudi. To je sve što od vas tražim.“

Bez obzira na to da li ćete im se javiti telefonom ili ne („Dve prihvatljive rate, nemate šta da izgubite, pozovite nas!“), glavni elementi trening-filozofije Tonija Hortona mogu da se ugrade u svaki program vežbanja. Evo kako.

PRVI PRINCIP P90X

Zbunite svoje telo

Horton tvrdi da ima „bipolarni poremećaj treniranja“, što znači da, iako redovno vežba svakog dana, pojedinosti treninga i samih vežbi zavise od toga kako se oseća. Stoga mu nije problem da vežbe brzine zameni vežbama snage, grudni koš leđima, čak i karate pilatesom. Odluku često donosi tek 10 minuta pre početka vežbanja, ili improvizuje u hodu. Takav pristup naziva „zbunjivanje mišićâ“.

„Pogledajte sve one ljude koji godinama idu u teretanu, a i dalje izgledaju isto, ili one koji su pokušali da vežbaju i odustali“, kaže. „To je zato što izvode mediokritetske, kratkovide vežbe od kojih ih hvata dosada. Dajte da razbijemo tu žabokrečinu.“

Pre nego što je sam postao slavan, kaže Horton, trenirao je mnoge poznate ličnosti u Los Anđelesu. Kaže da mu je jedan klijent, Bili Ajdol, dao nadimak „Mišićni Konfučije“, zbog njegovog varijabilnog pristupa fitnesu. Ima u tome mudrosti. Ako trenirate radi životnog zdravlja, a ne radi nekog posebnog sportskog događaja, kombinovanje raznih tehnika pomoći će vam da sagorite više kalorija, zaštitite se od povreda, dostignete balansiranu građu i održite motivaciju.

Pročitajte i  3 zablude o trbušnjacima

Vaše telo ne reaguje na ponavljanje, kaže Horton. Ono reaguje na inovacije.

P90X u vašem domu Napravite raspored treninga mesec dana unapred i rezervišite tačan period vremena za svaki trening. (Horton na početku svakog meseca štiklira 20 dana na svom stonom kalendaru.) Zabeležite dane za kardio, snagu, brzinu i fleksibilnost, ali tu stanite. Neka vam raspoloženje diktira kakav će trening biti svakog pojedinačnog dana. Uvek budite otvoreni za nešto novo. Ako je dan rezervisan za kardio, prihvatite se neke nove sprave ili mašine ili idite na čas kik-boksa. Ako je dan rezervisan za snagu, probajte sa slobodnim tegovima umesto s „nautilus“ mašinom. „Vaši mišići nikad ne treba da znaju šta ih je snašlo“, kaže Horton.

DRUGI PRINCIP P90X

Radite na slabostima

Evo još saveta Mišićnog Konfučija: što se više užasavate određene vežbe, to je ona za vas vrednija. Dakle, ako mrzite istezanje ili intervalske treninge, verovatan razlog je taj što ste su fleksibilnost i brzina vaše slabe strane. Pošto niko ne voli da se oseća nesposobno, obično izbegavamo da se suočimo sa svojim slabostima i neprekidno treniramo svoje jake strane. Pogrešan potez.

„Jedini razlog zašto sam u ovako dobroj kondiciji“, kaže Horton, koji je nekad bio portparol firme „Nordiktrek“, „jeste to što nikad nisam izbegavao da radim ono što mi je teško i što nisam dobro izvodio.“

P90X u vašem domu Odaberite jednu vežbu ili aspekt fitnesa s kojim imate teškoća i posvetite se poboljšanju na tom polju. Zakažite povremeni „dan slabosti“. Čim savladate početnu odbojnost, poboljšanje će biti drastično – a uspeh će vas motivisati da se uhvatite u koštac i sa svojim drugim slabostima.

TREĆI PRINCIP P90X

Nađite Granicu (i koketirajte s njom)

Granica je vaš prag neprijatnosti. To je jedan sklek preko onog broja koji mislite da možete da izvedete. To je ono jedno dodatno, bolno ponavljanje pošto ste završili seriju. Ali nije bitan samo napor; bitna je i želja da to činite iznova i iznova. To je tajna za dostizanje kondicije.

A to je i razlog zašto se Horton mršti na hodanje, vožnju sobnog bicikla uz čitanje knjige ili bilo kakve blage kardio vežbe kao jedini oblik treninga. „Hodanje je za većinu ljudi prosto gubljenje vremena“, kaže on. „Mi smo primati i hodamo – to nam je u prirodi. A mada je čak i to bolje nego da ne radite ništa, nije dovoljno. Morate da nađete Granicu u svemu što radite i da je neprekidno probijate.“

P90X u vašem domu Poslužite se Hortonovom skalom neprijatnosti da procenite dokle stižete tokom treninga.

10 = toliko brutalno, toliko grozno da vam se život ogadio

9 = jedva za dlaku bolje od gornjeg

7 ili 8 = stvarno teško, ali održavate formu vežbe i uspevate da nastavite

6 = nije baš 7 ili 8, ali bogme dajete sve od sebe

5 = mogli biste još… ali nećete

1 do 4 = sem ukoliko je posredi dan za oporavak, gubite vreme

Granica odgovara podeocima 6, 7 i 8.

ČETVRTI PRINCIP P90X

Trenirajte otpornost, ne taštinu

Kad bi neko doneo zakon po kome bi morao da se ograniči na jednu vrstu vežbi, Horton kaže da bi izabrao jogu. I za promenu se ne šali.

„Joga je otpornost, ravnoteža, koordinacija, izdržljivost, čak je i kardiovaskularna vežba, zavisno od toga kako je radite… Jogu mogu da pretvorim u bilo šta i zato sam u stanju da izvedem ovo“ – baca se na pod i izvodi aplauz-sklekove – „i ovo“ – skače na noge i izvodi visoke šuteve nogama. „Jeste li ikad videli 65-godišnjaka da trči? Ovo bi morao da bude dovoljan podsticaj.“

Zaista, sa starenjem gubite fleksibilnost. To znači da se već sa 65 godina praktično pripremate za mrtvačku ukočenost. „Četiri godine sam odlagao vežbanje joge, jer sam mislio da je to glupost“, kaže Horton.

P90X u vašem domu Okanite se ponosa i upišite se na početničke časove joge koje vodi instruktor sa sertifikatom od bar 200 sati. Vinjasa stilovi, kao što je aštanga, predstavljaju nešto intenzivniji vid vežbanja. Čim savladate osnove, moći ćete da vežbate sami. (Sva je prilika, međutim, da ćete biti jedini muškarac u grupi vrlo utreniranih i fleksibilnih žena, pa možda nećete želeti da vežbate sami.)

Joga ima još jednu temeljnu prednost kad je reč o Hortonovoj filozofiji vežbanja i života. Iako to deluje protivrečno od nekoga čiji je nadimak Skromni Toni, on kaže da „spoljašnji ciljevi“, kao što su gubitak težine i definisanje mišića, nikad ne treba da vam budu primarni pokretači za vežbanje. „Usredsredite se na unutrašnje ciljeve“, kaže on. „Da li se manje zamarate? Imate li više energije? Spavate li bolje? Osećate li se jače? Jeste li srećniji? Joga vam pomaže da postanete svesniji i više vodite računa o svemu tome, a to će vam obezbediti dugoročnu motivaciju za vežbanje.

U 2.10 noću, na QVC-u se prikazuje reklama za kolekciju Stena Hermana. A Horton najzad izgleda malčice umoran dok sedi na podijumu pozornice i pijucka voćni frape. Pravi je trenutak da mu se postavi filozofsko pitanje: Reci nam, Toni, šta je jedino što ti fitnes još nije doneo?

Posle neuobičajeno dugačke pauze, on kaže: „Iskreno? Ništa. Fitnes i zdrava ishrana izmenili su mi život iz korena. Nema oblasti u kojoj nisam stekao samopouzdanje – fizičko, mentalno, emocionalno. Osećam se blagosloveno što sam, na neki čudan način, dobio ovu priliku da pomognem ljudima… Za mene se fitnes ne svodi na to koliko ću dugo živeti, nego na kvalitet mog trenutnog života. I veruj mi, momče, kad ti kažem da sam ja jedan srećan čovek.“

 

 

Inicijalizacija u toku...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *