NEWSLETTER
Uhvati ritam sa MH newsletterom!
Pretplata

Piti ili ne piti, pitanje je sad

Energetski napici jači su od umora ili neispavanosti, garantuju pojačanu budnost i brže reakcije - ali kad čarobno delovanje prođe i talas oduševljenja splasne, upitajte se: šta zapravo pijete?

Više je nego jasno da čovek ne treba da bude biohemičar da bi ishemijao energetski napitak. Takvo je barem mišljenje većine proizvođača “osvežavajućih pića”; na primer, Starbucks je nedavno objavio popis sastojaka za one koji sami žele da smućkaju svoj čarobni napitak.
“Na tržištu se lako mogu naći mnogi sastojci koji daju više energije, a našim su kupcima najpoznatiji vitamini iz B grupe, guarana i žen šen”, kaže Rubi Amega, koji je vodio Starbucksov tim za razvijanje proizvoda Doubleshot Energy+Coffee.
Iako zvuči privlačno, problem je što otkrivajući kupcima sastojke svojih proizvoda, proizvođači rade na tome da u široku upotrebu uđu supstance za koje ni naučnici nisu sasvim sigurni kako tačno deluju na ljudski organizam. Ali stvar očigledno deluje: prošle godine su Amerikanci potrošili 4,2 milijarde dolara kako bi visokooktanskim eliksirima napumpali svoje energetske nivoe. To je verovatno i razlog zašto se proizvođači i desetak godina posle pojave prvih energetskih napitaka drže osnovne formule, recepta za milijarde i milijarde prihoda: “konjske” doze kofeina i šećera ulickane manjim količinama na oko “egzotičnih” sastojaka kao što su guara­na, žen šen i taurin.
Istina je, takvi napici vam, kad niste ni za šta, “prodrmaju” telo talasom energije i mu­njevito razbistre glavu. Ali, iako vam se čini da su ti napici čarobni, jeste li ­razmi­slili o tome kakvo je zapravo njihovo delovanje. I da li je zbog toga bolje takve “eliksire” ostaviti na polici u prodavnici? Analizirali smo pet ključnih sastojaka najprodavanijih energetskih napitaka pa zaključite sami.


Kofein

Šta je to? Supstanca koja stimuliše centralni nervni sistem. Većina energetskih napitaka sadrži između 140 i 170 mg kofeina u 4,5 dl.
Da li deluje? Oni koji na dan popiju i po nekoliko kafica, kunu se da deluje. Austrijski istraživači su kod ljudi koji su progutali 100 mg kofeina, 20 minuta kasnije zabeležili veću moždanu aktivnost nego kod onih koji su dobili placebo. Pored toga, nedavna studija Univerziteta u Čikagu pokazala je da su se nakon uzimanja 200 mg kofeina umorni ljudi osećali dvostruko budnije nego oni koji se nisu “dopingovali” njime. “Kofein indirektno deluje na mnogo različitih neurotransmitera”, objašnjava dr Endrju Šolej, istraživač koji se na Univerzitetu Svinburn bavi ishranom i le­kovitim biljem.
Da li je štetno? Većina energetskih napitaka sadrži onoliko kofeina koliko ga ima u oko pola litra kafe. Ako od te količine ne postajete razdražljivi, nema problema. Ali ako tokom dana popijete i druga pića koja sadrže kofein, mogli biste da patite od glavobolje, nesanice ili mučnine, pa čak i da povraćate. S druge strane, ako ne uživate redovno u kafi ili koli i imate visok krvni pritisak, mogli biste da imate probleme kad popijete energetski napitak s kofeinom. Finski istraživači su ustanovili da kofein koji sadrže dve-tri šoljice kafe može da prouzrokuje rast krvnog pritiska za 14 jedinica.


Glukoza
Šta je to? Šećer. Na deklaracijama energet­skih napitaka kao drugi sastojak redovno je navedena saharoza, mešavina fruktoze (pri­rodnog šećera koji se može naći u voću) i glukoze. Jedna limenka velike većine takvih na­pi­­taka sadrži 50 do 60 g glukoze ili saharoze.
Da li deluje? Gorivo koje koristi ljudsko telo većinom je glukoza - ako se nakrcate slatkim, to bi teoretski trebalo da vam osigura instant energiju. Studija nedavno objavljena u Journal of Applied Physiology pokazala je da su ljudi koji su popili 6-postotni napitak sa glukozom mogli da voze bicikl 22 minuta duže nego oni koji se nisu zasladili. Ali glukoza vam neće pomoći ako ste umorni zbog premalo sna. Istraživanje sprovedeno u V. Britaniji 2006. pokazalo je da su neispavani ljudi koji su dobili tečnu glukozu posle 90 minuta reagovali sporije i bili pospaniji.
Da li je štetno? Unošenje “praznih” kalorija nikada nije bilo preporučljivo pa treba imati na umu da neki energetski napici imaju kalorija koliko i 6 dl slatkih gaziranih napitaka. Tu je i činjenica da nagli unos glukoze može da uzrokuje strelovit rast nivoa šećera u krvi, što je organizmu znak da prestane da sagoreva salo. Novozelandska studija iz 2006. pokazala je da kofein kombinovan s 27 g šećera iz, na pri­mer, limenke energetskog napitka može privremeno da spreči organizam da sagoreva salo.


Guarana
Šta je to? Južnoamerički grm. Semenka guarane sadrži 4 do 5 odsto kofeina, za razliku od zrna kafe, gde ga ima 1 do 2 odsto. U limen­ci energetskog napitka količina guarane može da iznosi od neznatnih 1,4 mg do čak 300 mg.
Da li deluje? Da, ako vam očekivanja nisu prevelika. U studiji objavljenoj u časopisu Appetite navodi se da su ljudi koji su uzeli 222 mg guarane bili samo malo manje umorni i imali brže reakcije za 30 milisekundi nego oni koji su popili placebo. Neki naučnici pripisuju delovanje guarane isključivo tome što sadrži kofein, ali dr Šolej nije među njima. Njegov je naučni tim ustanovio da i sasvim mala količina – manje od 40 mg – guarane, koja sadrži vrlo malo kofeina, daje mnogo energije. To upućuje na zaključak kako guarana sadrži još neke supstance koje deluju stimulativno same po sebi ili pak pospešuju delovanje kofeina, zaključuje dr Šolej.
Da li je štetno? Naučnici s Univerziteta Nova Sautistern zaključili su da količina guarane koju sadrži većina energetskih napitaka ne može da deluje štetno. Ali, i dalje je upitno da li je tako i kada je reč o većim količinama koje bi se u organizam unele ispijanjem nekoliko energetskih napitaka u kratkom razmaku.


Ženšen (Ginseng)
Šta je to? Ekstrakt korena istoimene biljke, i to najčešće vrste Panax ginseng. U energet­skim napicima, u otprilike pola litra, može se naći u količinama između 8 i 400 mg.
Da li deluje? Ako tražite energiju koja daje telesnu snagu – ne. Nedavno je American Family Psysician objavio tekst u kojem je navedeno kako ženšen ne deluje na telesnu snagu. Ali zato jača mozak. Dr Endrju Šolej i njegove kolege ustanovili su da su ljudi kad su dobili 200 mg ekstrakta ženšena sat vremena pre testa kognitivnih sposobnosti ostvarili znatno bolje rezultate nego kada su ih rešavali bez tog dodatka. Osim toga, osećali su i manje mentalnog umora. Pretpostavlja se da ženšen deluje tako da pospešuje apsorpciju glukoze iz krvi u ćelije mozga (i ostalih delova tela), objašnjava dr Šolej. U svakom slučaju, ključna je prava količina, a to je 200 mg.
Da li je štetno? Budući da je u energetskim napicima količina ženšena minimalna, štetno delovanje je manje verovatno. Spominje se dijareja, ali dr Šolej ističe da je ona zabeležen kod ljudi koji su uneli čak 3 g ženšena na dan. Ipak, ako uzimate lekove, obavezno pitajte svog lekara da li je sigurno da pijete energetski napitak. Na primer, ženšen može da deluje na delotvornost lekova za razređivanje krvi, kao što je varfarin.


Taurin
Šta je to? Jedna od aminokiselina u mozgu – i jedna od onih kojih ima najviše – a može delovati i kao neurotransmiter, hemijska supstanca koja u mozgu obavlja ulogu glasnika, omogućujući ćelijama međusobnu komuni­kaciju. U energetskim napicima može se naći u različitim količinama: od 20 do 2000 mg.
Da li deluje? Naučnici baš i nisu sigurni u to. Kad taurin uđe u krvotok, objašnjava dr Nil Harison, profesor farmakologije na Veil Kornel Medikal koledžu, ne može da prođe kroz membrane koje štite mozak. Pa čak i da može, profesorovo istraživanje je pokazalo da bi taurin pre delovao kao sedativ nego kao stimulans. Kad su tu aminokiselinu naneli na moždano tkivo laboratorijskih glodara, ustanovili su da je „oponašala“ neurotransmiter skraćeno zvan GABA – koji usporava aktivnosti u mozgu.
Da li je štetno?  Male doze taurina su OK, ali od previše energetskih pića slika postaje manje jasna. Nedavno je iz bolnice St. Džozef u Feniksu u Arizoni stigla vest da je troje ljudi imalo napade nakon što su popili dve boce od 7 dcl napitka s taurinom u kratkom razmaku. Ipak, u tom slučaju istraživači nisu sigurni da li je za to kriv taurin ili kofein, te koliko je u svemu tome ulogu imalo zdravstveno stanje predoziranih pijača.
Činjenica je da je obavljeno malo istraživanja na ljudima vezanih za konzumaciju taurina, pa se ne može sa sigurnošću reći da li je preporučljivo unositi veće količine. Iz istog razloga nema ni čvrstih dokaza o njegovom delovanju na podizanje energije.

VAŠI KOMENTARI

Unesite kod sa slike:

FOTOGALERIJE
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
PreviousNext
ANKETA
Koliko ste se kilograma ugojili tokom praznika?