NEWSLETTER
Uhvati ritam sa MH newsletterom!
Pretplata

Da li je mleko vaš prijatelj?

Neki stručnjaci ga nazivaju najvećim neprijateljem zdravlja. Drugi ga nazivaju najhranljivijom namirnicom koja vam je potrebna. Ispitali smo sve tvrdnje o mleku da bismo pronašli odgovor na pitanje šta da sipamo u šolju.

"Mleko je smrtonosan otrov“,sve češće se može čuti, čak i od onih koji nisu zakleti vegetarijanci. U stvari, ako pogledate internet prezentaciju jedne interesantne grupe notmilk.com, možete pronaći brdo tekstova o zlu ovog popularnog napitka. Jedna od tvrdnji koja se navodi je da mleko dobijeno od krava sadrži hormone koji prouzrokuju rak i da materijalni uticaj mlekarske industrije doprinosi da istina ostaje zapakovana u tetrapaku.
Kako god, kao nutricionista imao sam prilike da upoznam neke muškarce koji gotovo žive na mleku, bez obzira na to da li je njihov cilj da dobiju mišiće ili skinu kilograme. Tako, da bih bio siguran da je bezbedno, istražio sam sve anti-mlečne tvrdnje, oslanjao sam se i na pretraživanje rezultata istraživanja, ali uz stalno držanje otvorenenih očiju kritike na pro-mlečnu propagandu. Na kraju, jedina agenda koju imam je zdravlje mojih klijenata. Rezultat svega je: pitanja o mleku su rešena.

Da li mleko stvarno pomaže mršavljenju?
Možda. U jednoj šestomesečnoj univerzitetskoj studiji, naučnici su ustanovili da je kod prekomerno teških ljudi, koji su imali tri serviranja mlečnih proizvoda bogatih kalcijumom dnevno, došlo do gubitka više masnih naslaga sa stomaka nego kod onih koji su sprovodili jednostavniji program ishrane i konzumirali manju količinu mlečnih proizvoda. U prilog tome, došli su i do zaključka da suplementi kalcijuma nisu tako efikasni kao obično mleko. Zašto? Njihovo mišljenje je da dok kalcijum povećava sposobnost organizma da sagoreva masnoće, neki drugi aktivni sastojci u mlečnim proizvodima, kao što su mlečni proteini, obezbeđuju dodatni efekat sagorevanja masti. Naravno, ključ uspeha podrazumeva i sprovođenje adekvatne redukcione dijete. Nakon svega, kombinovanje mlečnog napitka sa omiljenim krofnama sigurno nije način da skinete kilograme.

Da li pomaže izgradnju mišića?
Apsolutno. U stvari, mleko je verovatno jedno od najboljih namirnica za mišiće. Proteini iz mleka su 80 odsto surutke i 20 odsto kazeina. Oba su visoko kvalitetna proteina. Surutkini proteini su poznati kao „brzi“, zbog njihovog brzog razlaganja do amino kiselina i brze apsorpcije. Zbog toga su veoma preporučljivi za konzumiranje nakon treninga. Kazein, sa druge strane, se vari znatno sporije. Zbog toga je odličan kao stabilan i dugotrajan izvor malih količina proteina, kao što je period između obroka ili za obrok pre spavanja. S obzirom na to da sve ovo obezbeđuje mleko, jedna velika šolja će vašem organizmu podariti idealnu kombinaciju proteina za izgradnju mišića.
Kravama su davani hormoni.

Da li to čini njihovo mleko nezdravim?
Po tvrdnji FDA ne, ukoliko hormoni nisu ubrizgavani direktno u mleko. Evo cele priče: 1993. godine FDA je odobrila upotrebu rekombinantnog goveđeg hormona rasta (rBGH) za stoku. Ovakav postupak je rezultirao u drastično po­ve­ća­noj produkciji mleka i smanjenju troškova koji su imali stočari, što se odražavalo i na konačnu cenu proizvoda u prodavnicama. Ali, sa druge strane je izazvalo i velike kontraverze, jer rBGH u mleku povećava koncentraciju hormona rasta sličnog insulinu (IGF), hormona koji je doveden u vezu sa rakom dojke, prostate, debelog creva, kao i ostalih vrste kancera.
Za razliku od steroidnih hormona, koji se mogu primenjivati oralno, rBGH i IGF moraju biti ubrizgani da bi imali neki efekat. Tvrdnja FDA nakon istraživanja je da proces varenja uništava ove „proteinske“ hormone. Tako korišćenje mleka od krava koje su tretirane na ovaj način ne prenosi aktivnu formu ovih hemikalija do konzumenta. Ipak, postoji još jedna etička stvar koju svakako treba imati u vidu: Sve to nije ni malo dobro za krave. Kanadski istraživači su ustanovili da krave kojima su davani ovi hormoni imaju uobičajenu nuspojavu, a to je infekcija vimena nazvana mastitis. RBGH je zabranjen u EU, Japanu, Australiji i Kanadi.

Šta je sa antibioticima?
Niko ne zna tačno. Neki naučnici se raspravljaju i misle da mleko od krava koje su tretirane antibioticima dovodi do stvaranja rezistencije na antibiotike kod ljudi, čineći ovu grupu lekova manje efi­kas­nom kada se koriste u terapiji infek­cije. Ali ovi nalazi još uvek nisu potvrđeni.
Sa svim navedenim stvarima treba biti oprezan i ne treba stvari olako shvatiti. Svi koji žele bezbedno i sigurno mleko još uvek nemaju neki izbor, s obzirom na to da se ni na jednom našem proizvodu ne navodi da ne sadrži hormone i antibiotike.

Obrano ili punomasno?
Zavisi od vašeg ukusa. Već duže vreme se preporučuje konzumiranje mleka sa manjim sadržajem masti, dok sve veći broj naučnih istraživanja pokazuje da konzumiranje punomasnog mleka u stvari unapređuje nivo holesterola, ali ne toliko kao i obrano. Jedan nedavni izuzetak: danski istraživači su ustanovili da su muškarci koji su primenjivali ishranu koja je bila bogata punomasnim mlekom osetili blago povećanje LDL holesterola. Kako god, sve ovo i nije preterano važno s obzirom na to da su ovi ispitanici pili šest šolja dnevno, što je neuobičajeno velika količina. Pored svega, nivo njihovih triglicerida, što je još jedan od markera srčanog oboljenja, je zabeležio sniženje.
Krajnji zaključak bi bio: konzumira­njem dve do tri šolje mleka dnevno, bez obzira na to da li je obrano, od 2 odsto, ili punomasno, smanjuje mogućnost i srčanog udara i šloga, što je potvrdila jedna britanska studija.
Ako ste na redukcionoj dijeti, izbor mleka sa manje masti je dobar način da se uštedi na kalorijama. Kada je u pitanju dobijanje mišićne mase, punomasno mleko bi bilo bolji izbor: Naučnici su u jednoj univerzitetskoj studiji ustanovili da je ispijanje punomasnog mleka nakon treninga sa tegovima uticalo na povećanje sinteze mišićnih proteina, koje je indikator mišićnog rasta, 2,8 puta više nego kod onih koji su konzumirali obrano.

MH Test
Da li ste netolerantni na laktozu?
Ako sumnjate da mleko ne prija vašem stomaku, trebalo bi time da se pozabavite i to dokažete. Evo kako da se testirate.

KORAK 1
Kupite dve vrste mleka: regularno i mleko bez laktoze, kao što je mleko od soje. Onda zamolite nekog bliskog da napuni identične šolje, obeležavajući jednu sa A, a drugu sa B.
KORAK 2
Tokom jedne nedelje, konzumirajte dve šolje sadžaja iz šolje A na prazan stomak i izbegavaj­te ostale mlečne proizvode. Obratite pažnju na po­ja­vu bilo kakvih simptoma ili stomačnih tego­ba.
KORAK 3
Prekinite sa konzumiranjem sadržaja A bar na dan.
KORAK 4
Ponovite korak dva, samo pijte iz šolje sa slovom B.
KORAK 5
Uporedite i analizirajte dobijene rezultate.

VAŠI KOMENTARI

Unesite kod sa slike:

FOTOGALERIJE
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
PreviousNext
ANKETA
Koliko ste se kilograma ugojili tokom praznika?